Taidekasvatuksellista ryhmätoimintaa maahanmuuttajataustaisille lapsille
Sormunen, Anna; Vikki, Leena (2011)
Sormunen, Anna
Vikki, Leena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092181
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Toteutimme toiminnallisessa opinnäytetyössämme taidekasvatuksellista ryhmätoimintaa maahanmuuttajataustaisille lapsille. Maahanmuuttajataustaiset lapset saattavat tarvita tukea identiteettinsä rakentamisessa, ja taiteellinen toiminta on koettu hyväksi keinoksi vahvistaa lasten identiteetin kehitystä. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina oli Syynimaan päiväkoti.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli taidekasvatuksellisin keinoin tukea ja vahvistaa lapsen identiteettiä, itsetuntoa, itseilmaisua sekä luovuuden ja kielen kehitystä. Jokaisella toimintakerralla oli omat osatavoitteensa.
Tietoperustana opinnäytetyössämme ovat monikulttuurinen varhaiskasvatus, taidekasvatus, kokemuksellinen oppiminen sekä ryhmätoiminta. Tietoperustan pohjalta suunnittelimme toteuttamamme ryhmätoiminnan ja määrittelimme opinnäytetyömme tavoitteet.
Ihmisen identiteetti kehittyy koko hänen elämänsä ajan, mutta lapsena saaduilla positiivisilla kokemuksilla on merkittävä vaikutus sen rakentumisessa. Lapset saivat ryhmätoiminnastamme elämyksiä, ja esimerkiksi itseilmaisu ja luovuus harjaantuivat. Tavoitteiden toteutumisen kannalta taidekasvatuksellisen ryhmätoiminnan olisi hyvä olla pitkäjänteisempää kuin meidän toimintamme. Taidekasvatuksellista ryhmätoimintaa voisi hyödyntää myös esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten nuorten kanssa toimittaessa.
Asiasanat: monikulttuurinen varhaiskasvatus, taidekasvatus, luovuus, identiteetti, ryhmätoiminta
Toteutimme toiminnallisessa opinnäytetyössämme taidekasvatuksellista ryhmätoimintaa maahanmuuttajataustaisille lapsille. Maahanmuuttajataustaiset lapset saattavat tarvita tukea identiteettinsä rakentamisessa, ja taiteellinen toiminta on koettu hyväksi keinoksi vahvistaa lasten identiteetin kehitystä. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina oli Syynimaan päiväkoti.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli taidekasvatuksellisin keinoin tukea ja vahvistaa lapsen identiteettiä, itsetuntoa, itseilmaisua sekä luovuuden ja kielen kehitystä. Jokaisella toimintakerralla oli omat osatavoitteensa.
Tietoperustana opinnäytetyössämme ovat monikulttuurinen varhaiskasvatus, taidekasvatus, kokemuksellinen oppiminen sekä ryhmätoiminta. Tietoperustan pohjalta suunnittelimme toteuttamamme ryhmätoiminnan ja määrittelimme opinnäytetyömme tavoitteet.
Ihmisen identiteetti kehittyy koko hänen elämänsä ajan, mutta lapsena saaduilla positiivisilla kokemuksilla on merkittävä vaikutus sen rakentumisessa. Lapset saivat ryhmätoiminnastamme elämyksiä, ja esimerkiksi itseilmaisu ja luovuus harjaantuivat. Tavoitteiden toteutumisen kannalta taidekasvatuksellisen ryhmätoiminnan olisi hyvä olla pitkäjänteisempää kuin meidän toimintamme. Taidekasvatuksellista ryhmätoimintaa voisi hyödyntää myös esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten nuorten kanssa toimittaessa.
Asiasanat: monikulttuurinen varhaiskasvatus, taidekasvatus, luovuus, identiteetti, ryhmätoiminta