Vertaistuen kokemus ja merkitys eri asiakasryhmissä
Saviranta, Anne; Åhlberg, Kirsi (2010)
Saviranta, Anne
Åhlberg, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816014
Tiivistelmä
Anne Saviranta & Kirsi Åhlberg. Vertaistuen kokemukset ja merkitys eri asiakasryhmissä.
Kirjallisuuskatsaus. Helsinki, syksy 2010, 49 sivua, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK.).
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutustumalla tehtyihin tutkimuksiin kuvata ja analysoida vertaistuen kokemuksia ja merkitystä eri asiakasryhmissä kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien ja muiden hoito- ja sosiaalialalla työskentelevien ammattilaisten tietoisuutta vertaistuesta yhtenä tärkeänä auttamismuotona, jotta he osaisivat aktiivisesti ohjata asiakkaita vertaistukiryhmiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin hakemalla tutkimusartikkeleita, opinnäytetöitä, pro-gradutöitä ja väitöskirjoja eri tietokannoista kuten Diana, Doria-hakukone, Helka, Linda, Nelli sekä manuaalisella haulla. Lopullinen aineisto koostui 20 sisäänottokriteerit täyttäneestä tutkimuksesta vuosilta 2003–2009. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat pääsääntöisesti hyötyivät vertaistukiryhmistä. He saivat niistä henkistä ja sosiaalista tukea sekä voimaantuivat. Tulosten mukaan vertaistuki voi myös ulottua sinne mihin ammatillisella tuella ei ole resursseja tai mihin se ei muuten ulotu ja näin ollen se voi osaltaan vähentää julkisten palveluiden käyttöä.
Asiasanat: vertaistuki, vertaisryhmät, sosiaalihuolto, terveydenhuolto, kokemukset, empowerment
Kirjallisuuskatsaus. Helsinki, syksy 2010, 49 sivua, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK.).
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutustumalla tehtyihin tutkimuksiin kuvata ja analysoida vertaistuen kokemuksia ja merkitystä eri asiakasryhmissä kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien ja muiden hoito- ja sosiaalialalla työskentelevien ammattilaisten tietoisuutta vertaistuesta yhtenä tärkeänä auttamismuotona, jotta he osaisivat aktiivisesti ohjata asiakkaita vertaistukiryhmiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin hakemalla tutkimusartikkeleita, opinnäytetöitä, pro-gradutöitä ja väitöskirjoja eri tietokannoista kuten Diana, Doria-hakukone, Helka, Linda, Nelli sekä manuaalisella haulla. Lopullinen aineisto koostui 20 sisäänottokriteerit täyttäneestä tutkimuksesta vuosilta 2003–2009. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat pääsääntöisesti hyötyivät vertaistukiryhmistä. He saivat niistä henkistä ja sosiaalista tukea sekä voimaantuivat. Tulosten mukaan vertaistuki voi myös ulottua sinne mihin ammatillisella tuella ei ole resursseja tai mihin se ei muuten ulotu ja näin ollen se voi osaltaan vähentää julkisten palveluiden käyttöä.
Asiasanat: vertaistuki, vertaisryhmät, sosiaalihuolto, terveydenhuolto, kokemukset, empowerment