Mielenterveyskuntoutuksen kehittäminen Nuorten Ystävät Ry Kintas-toiminnassa : Kuntoutujalähtöisyyden edistäminen nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutuksessa
Tikkanen, Tuomo; Oksa, Eveliina (2011)
Tikkanen, Tuomo
Oksa, Eveliina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032024
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Kuntoutuksen koulutusohjelma
Tekijät: Eveliina Oksa & Tuomo Tikkanen
Opinnäytetyön nimi: MIELENTERVEYSKUNTOUTUKSEN KEHITTÄMINEN NUORTEN YSTÄVÄT RY KINTAS-TOIMINNASSA
Kuntoutujalähtöisyyden edistäminen nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutuksessa
Työn ohjaajat: Helena Siira ja Arja Veijola
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011 Sivumäärä: 96
Kehittämistyö toteutettiin Nuorten Ystävät ry:n Kintas-toiminnassa vuosien 2008-2010 välisenä aikana. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli kehittää Kintas-toiminnan nuorille aikuisille suunnattua kuntoutujalähtöistä mielenterveyskuntoutusta. Kehittämistyö oli osa Nuorten Ystävät ry:n laa-jempaa kehittämistoimintaa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata ja analysoida mielenterveyskuntoutuksen kehittä-misprosessi Kintas-toiminnassa. Kehittäminen kohdentui nuorten aikuisten voimaantumista tuke-vaan toimintaan ja Kintas-toimintaa toteuttavan työyhteisön toimintakäytännön kehittämiseen. Kehittämisympäristönä oli Kintas-toiminnan nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutus. Kehittä-mistyöllä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksin: 1. Millainen on Kintas-toiminnan kuntoutus-prosessi työntekijöiden kuvaamana? 2. Millainen on hyvä nuorten aikuisten mielenterveyskuntou-tuskäytäntö työntekijöiden kuvaamana? 3. Miten hyvä mielenterveyskuntoutuskäytäntö ilmenee Kintas-toiminnassa? 3.1 Miten nuorta aikuista voimaannuttava ja kuntoutumista tukeva kuntou-tussuunnitelma tehdään? 3.2 Millainen on kuntoutujan itsearviointimenetelmä Kintas-toiminnassa? 3.3 Miten kuntoutujan itsearviointimenetelmä tukee kuntoutumista?
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutus ja voimaantuminen. Kehittämismenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja toimintatutkimukseen liittyvät yhdeksän interventiota toteutettiin Kintas-toiminnan työyhteisön kesken. Lisäksi yksi interventio toteutettiin Kintas-toiminnan asiakkaiden kanssa. Aineistot muodostuivat esimiehen, kuuden kuntoutusohjaajan ja ryhmätyönohjaajan sekä itsearviointimenetelmän käytännön kokeiluun osallistuneiden Kintas-toiminnan asiakkaiden tuottamasta materiaalista. Kehittämistoiminnan arviointi toteutettiin osallistavana arviointina.
Kehittämistyön keskeisin tulos oli Kintas-toiminnan mielenterveyskuntoutuksen kehittyminen kun-toutuksen nykyisen viitekehyksen vaatimusten mukaiseksi. Kintas-toimintaa ohjaavat filosofiset ja teoreettiset lähtökohdat ja periaatteet rakentuivat voimaantumisen käsitteen ympärille kehittämistyön aikana. Kintas-toiminnassa voimaantuminen ymmärrettiin kuntoutujan vaikutusmahdollisuuksien ja itsemääräämisoikeuden sekä hallinnan kokemusten vahvistumisena kuntoutusprosessin aikana.
Asiasanat: mielenterveyskuntoutus, voimaantuminen, dialogisuus, toimintatutkimus
Kuntoutuksen koulutusohjelma
Tekijät: Eveliina Oksa & Tuomo Tikkanen
Opinnäytetyön nimi: MIELENTERVEYSKUNTOUTUKSEN KEHITTÄMINEN NUORTEN YSTÄVÄT RY KINTAS-TOIMINNASSA
Kuntoutujalähtöisyyden edistäminen nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutuksessa
Työn ohjaajat: Helena Siira ja Arja Veijola
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011 Sivumäärä: 96
Kehittämistyö toteutettiin Nuorten Ystävät ry:n Kintas-toiminnassa vuosien 2008-2010 välisenä aikana. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli kehittää Kintas-toiminnan nuorille aikuisille suunnattua kuntoutujalähtöistä mielenterveyskuntoutusta. Kehittämistyö oli osa Nuorten Ystävät ry:n laa-jempaa kehittämistoimintaa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata ja analysoida mielenterveyskuntoutuksen kehittä-misprosessi Kintas-toiminnassa. Kehittäminen kohdentui nuorten aikuisten voimaantumista tuke-vaan toimintaan ja Kintas-toimintaa toteuttavan työyhteisön toimintakäytännön kehittämiseen. Kehittämisympäristönä oli Kintas-toiminnan nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutus. Kehittä-mistyöllä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksin: 1. Millainen on Kintas-toiminnan kuntoutus-prosessi työntekijöiden kuvaamana? 2. Millainen on hyvä nuorten aikuisten mielenterveyskuntou-tuskäytäntö työntekijöiden kuvaamana? 3. Miten hyvä mielenterveyskuntoutuskäytäntö ilmenee Kintas-toiminnassa? 3.1 Miten nuorta aikuista voimaannuttava ja kuntoutumista tukeva kuntou-tussuunnitelma tehdään? 3.2 Millainen on kuntoutujan itsearviointimenetelmä Kintas-toiminnassa? 3.3 Miten kuntoutujan itsearviointimenetelmä tukee kuntoutumista?
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat nuorten aikuisten mielenterveyskuntoutus ja voimaantuminen. Kehittämismenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja toimintatutkimukseen liittyvät yhdeksän interventiota toteutettiin Kintas-toiminnan työyhteisön kesken. Lisäksi yksi interventio toteutettiin Kintas-toiminnan asiakkaiden kanssa. Aineistot muodostuivat esimiehen, kuuden kuntoutusohjaajan ja ryhmätyönohjaajan sekä itsearviointimenetelmän käytännön kokeiluun osallistuneiden Kintas-toiminnan asiakkaiden tuottamasta materiaalista. Kehittämistoiminnan arviointi toteutettiin osallistavana arviointina.
Kehittämistyön keskeisin tulos oli Kintas-toiminnan mielenterveyskuntoutuksen kehittyminen kun-toutuksen nykyisen viitekehyksen vaatimusten mukaiseksi. Kintas-toimintaa ohjaavat filosofiset ja teoreettiset lähtökohdat ja periaatteet rakentuivat voimaantumisen käsitteen ympärille kehittämistyön aikana. Kintas-toiminnassa voimaantuminen ymmärrettiin kuntoutujan vaikutusmahdollisuuksien ja itsemääräämisoikeuden sekä hallinnan kokemusten vahvistumisena kuntoutusprosessin aikana.
Asiasanat: mielenterveyskuntoutus, voimaantuminen, dialogisuus, toimintatutkimus