Radio Frequency Identification (RFID) Technology in Marketing Communication
Ala-Kortesniemi, Anna (2010)
Ala-Kortesniemi, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122818922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122818922
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii etätunnistuksen käyttöä ja mahdollisuuksia muuttuvassa markkinointiviestinnän maailmassa. Toimeksiannon opinnäytetyötä varten antoi saksalainen IT- ja media-alan yritys XiLLeR GmbH, jonka toimipiste on Nürnbergissä. XiLLeR GmbH haluaa tällä toimeksiannolla selvittää mikä on jo mahdollista etätunnistuksen avulla markkinointiviestinnän alueella ja mihin suuntaan asiantuntijat näkevät tämän teknologian olevan kehittymässä.
Tutkimuksen tekeminen alkoi kesällä 2009 keräämällä mahdollisimman laajasti tietoa aiheesta. Itse opinnäytetyöprojekti alkoi syksyllä 2009 ja päättyi aikataulun mukaisesti toukokuussa 2010. Opinnäyte ei mene pintaa syvemmälle etätunnistusteknologian esittelyssä eikä keskity etätunnistukseen logistiikassa.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi etätunnistuksen perusperiaatteita ja esitellään lyhyesti myös Near Field Communication-ohjelmisto (NFC), joka mahdollistaa puhelimella käytettävän etätunnistuksen. Etätunnistusteknologiaa markkinointiviestinnässä käsitellään muun muassa erilaisten, jo toteutettujen esimerkkitapausten kautta. Lukijan on näin helpompi hahmottaa mitä etätunnistusteknologia käytännössä tarjoaa markkinointiviestinnälle. Etätunnistuksen etiikkaa markkinointiviestinnässä on tutkittu erityisesti kuluttajan yksityisyydensuojan näkökulmasta.
Tutkimusmetodina on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Empiirinen materiaali koostuu henkilökohtaisista haastatteluista, artikkeleista ja esimerkkitapauksista, joita analysoidaan enemmän sanoin ja kuvin kuin numeroin. Tämä lähestymistapa valittiin, koska aihe on uusi ja tutkimusta varten tarvittiin muun muassa haastatteluja alan asiantuntijoilta, jotta päästään parhaaseen mahdolliseen tulokseen.
Etätunnistusteknologia nähdään yhtenä tulevaisuuden työkaluna, jonka avulla vuorovaikutteiset verkostot kurottavat ihmisten jokapäiväiseen elämään. Markkinat muuttuvat massamarkkinoista kohti pienempiä, enemmän keskittyneitä markkinoita, joilla vaaditaan kohdennettua, yksilöllistä mainontaa jota esimerkiksi etätunnistusteknologia voi tarjota. Nuoremmat sukupolvet osaavat käyttää erilaista tekniikkaa paremmin kuin yksikään aiempi ja heidän kasvavat tarpeensa teknologian saralla vahvistavat myös käsitystä etätunnistusteknologian mahdollisesta voittokulusta myös markkinointiviestinnässä.
Tutkimuksen tekeminen alkoi kesällä 2009 keräämällä mahdollisimman laajasti tietoa aiheesta. Itse opinnäytetyöprojekti alkoi syksyllä 2009 ja päättyi aikataulun mukaisesti toukokuussa 2010. Opinnäyte ei mene pintaa syvemmälle etätunnistusteknologian esittelyssä eikä keskity etätunnistukseen logistiikassa.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi etätunnistuksen perusperiaatteita ja esitellään lyhyesti myös Near Field Communication-ohjelmisto (NFC), joka mahdollistaa puhelimella käytettävän etätunnistuksen. Etätunnistusteknologiaa markkinointiviestinnässä käsitellään muun muassa erilaisten, jo toteutettujen esimerkkitapausten kautta. Lukijan on näin helpompi hahmottaa mitä etätunnistusteknologia käytännössä tarjoaa markkinointiviestinnälle. Etätunnistuksen etiikkaa markkinointiviestinnässä on tutkittu erityisesti kuluttajan yksityisyydensuojan näkökulmasta.
Tutkimusmetodina on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Empiirinen materiaali koostuu henkilökohtaisista haastatteluista, artikkeleista ja esimerkkitapauksista, joita analysoidaan enemmän sanoin ja kuvin kuin numeroin. Tämä lähestymistapa valittiin, koska aihe on uusi ja tutkimusta varten tarvittiin muun muassa haastatteluja alan asiantuntijoilta, jotta päästään parhaaseen mahdolliseen tulokseen.
Etätunnistusteknologia nähdään yhtenä tulevaisuuden työkaluna, jonka avulla vuorovaikutteiset verkostot kurottavat ihmisten jokapäiväiseen elämään. Markkinat muuttuvat massamarkkinoista kohti pienempiä, enemmän keskittyneitä markkinoita, joilla vaaditaan kohdennettua, yksilöllistä mainontaa jota esimerkiksi etätunnistusteknologia voi tarjota. Nuoremmat sukupolvet osaavat käyttää erilaista tekniikkaa paremmin kuin yksikään aiempi ja heidän kasvavat tarpeensa teknologian saralla vahvistavat myös käsitystä etätunnistusteknologian mahdollisesta voittokulusta myös markkinointiviestinnässä.