Yhteisöpalvelut ja tietosuoja
Tokalic, Aldin (2011)
Tokalic, Aldin
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoriaosuuden tavoitteena oli antaa lukijalle selkeä kuva yhteisöpalvelujen ominaisuuksista ja palvelujen tietosuojan tasosta. Teoriaosuudessa tutustutaan laajasti Facebookin ominaisuuksiin, varsinkin yksityisyysasetuksiin, joilla käyttäjä hallitsee ja suojaa omia tietoja. Työssä tuodaan esille kaikki yhteisöpalveluissa esiintyvät tietosuojaongelmat käyttäen Facebookia esimerkkinä. Näiden rinnalla lukija myös saa neuvoja tietosuojaongelmien välttämiseksi.
Työssä on myös otettu kantaa lainsäädäntöön ja puhuttu sen merkityksestä ja läsnäolosta yhteisöpalveluissa. Eri lakien määräyksiä on tarkasteltu, kuten myös käyttäjien ja yhteisöpalvelujen vastuutta lain silmissä.
Käytännönosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa on vahvasti sidottu teoriaosuuteen, sillä Facebookin ominaisuuksien tarkastelua varten kyseisessä palvelussa luotiin kaksi testikäyttäjäprofiilia, joilla näitä ominaisuuksia käytiin tarkasti läpi. Toinen osa kostuu kahdesta haastattelusta, joilla saatiin tietoa suuren julkisen organisaation suhtautumisesta tietosuojaan, yhteisöpalveluihin ja niiden käyttöön työpaikalla. Kysely Facebookin käytöstä on käytännönosuuden viimeinen osa. Kyselyyn osallistui lähes 300 ihmistä. Kysely antaa konkreettista tietoa Facebookin käyttäjistä ja heidän suhtautumisesta tietosuojaan, sekä heidän tietämyksestä yhteisöpalvelusta ja sen tarjoamista tietosuojaan liittyvistä asioista. Kyselyn tulokset on esitetty työssä tekstinä, taulukkoina ja kuvioina.
Opinnäytetyö osoittaa, että yhteisöpalveluissa, varsinkin Facebookissa, on vakavia tietosuojaongelmia, ja vaikka käyttäjälle annetaan mahdollisuus muokata laajoja yksityisyysasetuksia, tiedottaminen yksityisyyteen liittyvistä asioista on huono, kuten myös käyttäjien tietotaso tietosuojan merkityksestä. Opinnäytetyön loppuun on koottu ohjeita tietosuojariskien vähentämiseksi, joiden avulla lukija voi paremmin turvata omia tietojaan yhteisöpalveluissa, ja suojata itseään vaaroilta yhteisöpalveluissa.
Työssä on myös otettu kantaa lainsäädäntöön ja puhuttu sen merkityksestä ja läsnäolosta yhteisöpalveluissa. Eri lakien määräyksiä on tarkasteltu, kuten myös käyttäjien ja yhteisöpalvelujen vastuutta lain silmissä.
Käytännönosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa on vahvasti sidottu teoriaosuuteen, sillä Facebookin ominaisuuksien tarkastelua varten kyseisessä palvelussa luotiin kaksi testikäyttäjäprofiilia, joilla näitä ominaisuuksia käytiin tarkasti läpi. Toinen osa kostuu kahdesta haastattelusta, joilla saatiin tietoa suuren julkisen organisaation suhtautumisesta tietosuojaan, yhteisöpalveluihin ja niiden käyttöön työpaikalla. Kysely Facebookin käytöstä on käytännönosuuden viimeinen osa. Kyselyyn osallistui lähes 300 ihmistä. Kysely antaa konkreettista tietoa Facebookin käyttäjistä ja heidän suhtautumisesta tietosuojaan, sekä heidän tietämyksestä yhteisöpalvelusta ja sen tarjoamista tietosuojaan liittyvistä asioista. Kyselyn tulokset on esitetty työssä tekstinä, taulukkoina ja kuvioina.
Opinnäytetyö osoittaa, että yhteisöpalveluissa, varsinkin Facebookissa, on vakavia tietosuojaongelmia, ja vaikka käyttäjälle annetaan mahdollisuus muokata laajoja yksityisyysasetuksia, tiedottaminen yksityisyyteen liittyvistä asioista on huono, kuten myös käyttäjien tietotaso tietosuojan merkityksestä. Opinnäytetyön loppuun on koottu ohjeita tietosuojariskien vähentämiseksi, joiden avulla lukija voi paremmin turvata omia tietojaan yhteisöpalveluissa, ja suojata itseään vaaroilta yhteisöpalveluissa.