Dramalek för att utveckla barns interaktions- och samarbetsfärdigheter : "Det var en gång..." - ett stödmaterial för dramalek
Åberg, Jessica (2010)
Åberg, Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101061061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101061061
Tiivistelmä
Olen kirjoittanut opinnäytetyön projektia ”Resilienssikykyinen lapsi” varten. Projektin tavoitteena on kehittää resilienssiä kohottavia menetelmiä, malleja ja aineistoa jotka, voidaan sisällyttää sosiaalipedagogiseen interventio-ohjelmaan ”Päiväkoti-master” päiväkoteja varten. Menetelmien pääpaino nojaa lasten yhteistyökyvyn, empatiakyvyn ja minäkuvan kehittämiseen. Projektin kohderyhmä on viiden vuoden ikäiset lapset.
Opinnäytetyöni kertoo, miten päiväkodissa voidaan kehittää lasten resilienssikykyä draamaleikin avulla. Tarkoituksena on että lapset harjoittelevat vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Opinnäytetyö käsittelee mikä on keskeistä resilienssikehityksessä, miten resilienssi liittyy vuorovaikutus- ja yhteistyökykyyn, sekä miten vuorovaikutus- ja yhteistyökykyä voidaan kehittää draamaleikin avulla. Tämän opinnäytetyön tavoite ja tutkimustulos on avustusaineisto, jota voidaan käyttää päiväkodeissa draamaleikin toteuttamiseen. Avustusaineiston nimi on ”Olipa kerran…”. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään seuraavia aiheita: Resilienssi, sosiaalinen kompetenssi, vuorovaikutuskyky, yhteistyökyky, draamakasvatus sekä draamaleikki.
Opinnäytetyöni kertoo, miten päiväkodissa voidaan kehittää lasten resilienssikykyä draamaleikin avulla. Tarkoituksena on että lapset harjoittelevat vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Opinnäytetyö käsittelee mikä on keskeistä resilienssikehityksessä, miten resilienssi liittyy vuorovaikutus- ja yhteistyökykyyn, sekä miten vuorovaikutus- ja yhteistyökykyä voidaan kehittää draamaleikin avulla. Tämän opinnäytetyön tavoite ja tutkimustulos on avustusaineisto, jota voidaan käyttää päiväkodeissa draamaleikin toteuttamiseen. Avustusaineiston nimi on ”Olipa kerran…”. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään seuraavia aiheita: Resilienssi, sosiaalinen kompetenssi, vuorovaikutuskyky, yhteistyökyky, draamakasvatus sekä draamaleikki.