Creating strategic brand management manual : Case: Tukikallio Oy
Vepsäläinen, Sini (2010)
Vepsäläinen, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101261758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101261758
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda Strategic Brand Management Manual Tukikallio Oy:n käyttöön. Manuaalissa otettiin huomioon ne asiat, mitkä yritys halusi sisällyttää siihen ja tiedonkeräyksessä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää teorioita, jotka käsittelevät brändin rakentamista ja sen hallintaa. Brändin identiteetti kertoo totuuden brändistä hyvine ja huonoine puolineen. Brändikuva kertoo niistä ominaisuuksista, mitä asiakas liittää brändiin. Brändillä pitäisi olla meriktystä kuluttajalle, niin että se herättää myönteisiä tunteita ja näin luo vahvan, merkityksellisen suhteen kuluttajan kanssa. Bränditietoisuuden määrittely ja sen syvyyden ja laajuuden mittaaminen on välttämätöntä, kun halutaan asemoida brändi suhteessa sen kilpailijoihin. Brändin tunnuslause, mantra, voi auttaa yritystä kertomaan tehokkaasti omasta tarkoituksestaan ja arvoistaan asiakkaille ja työntekijöille. Brändin luominen ja hallinta on koko ajan kehittyvä prosessi, jota pitäisi arvoida ja päivittää säännöllisesti.
Tämän opinnäytetyön pääasia oli keskittyä brändin luomiseen liittyviin asioihin johtuen toimeksiantavan yrityksen tilanteesta. Lisätutkimuksen aiheita voisivat olla esimerkiksi asiakkaan ja brändin välisen suhteen tutkiminen sekä erilaisiin brändiin liittyviin mielikuviin vaikuttavat asenteet, edut ja adjektiivit.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää teorioita, jotka käsittelevät brändin rakentamista ja sen hallintaa. Brändin identiteetti kertoo totuuden brändistä hyvine ja huonoine puolineen. Brändikuva kertoo niistä ominaisuuksista, mitä asiakas liittää brändiin. Brändillä pitäisi olla meriktystä kuluttajalle, niin että se herättää myönteisiä tunteita ja näin luo vahvan, merkityksellisen suhteen kuluttajan kanssa. Bränditietoisuuden määrittely ja sen syvyyden ja laajuuden mittaaminen on välttämätöntä, kun halutaan asemoida brändi suhteessa sen kilpailijoihin. Brändin tunnuslause, mantra, voi auttaa yritystä kertomaan tehokkaasti omasta tarkoituksestaan ja arvoistaan asiakkaille ja työntekijöille. Brändin luominen ja hallinta on koko ajan kehittyvä prosessi, jota pitäisi arvoida ja päivittää säännöllisesti.
Tämän opinnäytetyön pääasia oli keskittyä brändin luomiseen liittyviin asioihin johtuen toimeksiantavan yrityksen tilanteesta. Lisätutkimuksen aiheita voisivat olla esimerkiksi asiakkaan ja brändin välisen suhteen tutkiminen sekä erilaisiin brändiin liittyviin mielikuviin vaikuttavat asenteet, edut ja adjektiivit.