Päiväkodin johtajien kokemuksia kasvatuskumppanuuskoulutuksista pedagogisen johtajuuden näkökulmasta
Vilkman, Mari (2009)
Vilkman, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172030
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena olivat Hollolan kunnassa kesällä ja syksyllä 2008 järjestetyt kasvatuskumppanuuskoulutukset. Tarkoituksena oli kartoittavalla tutkimuksella selvittää, millaisia kokemuksia koulutuksiin osallistuneet päiväkotien johtajat saivat. Tavoitteena oli päiväkodin johtajien työn kehittäminen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistukturoitua teemahaastattelua sekä valmista aineistoa, joka koostui swot-analyyseista. Teemahaastattelut suoritettiin täsmäryhmähaastatteluina. Opinnäytetyön ohjaajina toimivat Tiina Vaara Lahden ammattikorkeakoulusta sekä Päivi Laattala Hollolan kunnalta.
Tutkimustehtävät olivat: Miten pedagoginen johtaja vie kasvatuskumppanuutta päiväkodin arkityöhön? ja Millaisia eväitä päiväkodin johtajat saivat kasvatuskumppanuuskoulutuksista työnsä kehittämiseen? Aineistolähtöisen analyysin avulla ensimmäisen tutkimustehtävän tuloksiksi nostettiin kolme pedagogisen johtajan tehtävää: rakenteiden suunnittelija, vastuullinen suunnannäyttäjä sekä keskustelukulttuurin luoja. Toiseen tutkimustehtävään perustuviksi tuloksiksi nostettiin aineistosta myös kolme kasvatuskumppanuuskoulutuksista saatua evästä: menetelmät, eväät itselle sekä ikäjohtaminen.
Saatujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että kasvatuskumppanuuskoulutus pääasiassa syvensi ja laajensi haastatelluilla jo olemassa olevaa tietoutta. Koulutuk-sen anti koettiin myös lisääntyneenä ymmärryksenä perheitä kohtaan. Yhteiskunta- ja perherakenteiden muutokset asettavat paineita sekä perheille että varhaiskasvatukselle. Tämän perusteella voidaankin väittää varhaiskasvatuksen olevan isojen haasteiden edessä. Aito rinnalla kulkeminen vaatii sitoutumista niin henkilöstöltä kuin päättäjiltäkin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistukturoitua teemahaastattelua sekä valmista aineistoa, joka koostui swot-analyyseista. Teemahaastattelut suoritettiin täsmäryhmähaastatteluina. Opinnäytetyön ohjaajina toimivat Tiina Vaara Lahden ammattikorkeakoulusta sekä Päivi Laattala Hollolan kunnalta.
Tutkimustehtävät olivat: Miten pedagoginen johtaja vie kasvatuskumppanuutta päiväkodin arkityöhön? ja Millaisia eväitä päiväkodin johtajat saivat kasvatuskumppanuuskoulutuksista työnsä kehittämiseen? Aineistolähtöisen analyysin avulla ensimmäisen tutkimustehtävän tuloksiksi nostettiin kolme pedagogisen johtajan tehtävää: rakenteiden suunnittelija, vastuullinen suunnannäyttäjä sekä keskustelukulttuurin luoja. Toiseen tutkimustehtävään perustuviksi tuloksiksi nostettiin aineistosta myös kolme kasvatuskumppanuuskoulutuksista saatua evästä: menetelmät, eväät itselle sekä ikäjohtaminen.
Saatujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että kasvatuskumppanuuskoulutus pääasiassa syvensi ja laajensi haastatelluilla jo olemassa olevaa tietoutta. Koulutuk-sen anti koettiin myös lisääntyneenä ymmärryksenä perheitä kohtaan. Yhteiskunta- ja perherakenteiden muutokset asettavat paineita sekä perheille että varhaiskasvatukselle. Tämän perusteella voidaankin väittää varhaiskasvatuksen olevan isojen haasteiden edessä. Aito rinnalla kulkeminen vaatii sitoutumista niin henkilöstöltä kuin päättäjiltäkin.