Rippi-Trivia - peli rippikoulun ulkoläksyistä
Åke, Anna-Liisa (2011)
Åke, Anna-Liisa
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä peli rippikoulun ulkoläksyistä. Tämä peli, Rippi-Trivia, on tarkoitettu käytettäväksi yhtenä opetusmenetelmänä rippikoulussa. Pelin kautta voidaan käydä läpi ulkoläksyjä ja harjoitella niitä. Työ oli hankkeistettu Haukiputaan seurakuntaan. Pelin kokonaisidea, suunnittelu ja toteutus olivat Anna-Liisan Åken. Pelin ulkoasun luomiseen on saatu apua media-assistentti Paavo Piiroiselta.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin oppimista ja opettamista rippikoulussa, peliä opetusmenetelmänä sekä Rippi-Trivian kehittelemistä suunnittelusta testaamisen kautta toteutukseen. Lopuksi arvioitiin pelin onnistumista ja toimivuutta.
Rippi-Triviaa on tarkoitus pelata pienryhmissä. Peliä pelataan pareittain vastaten eri ulkoläksyjä koskeviin kysymyksiin. Pelin toimivuutta testattiin kaksi kertaa eri ryhmän kanssa. Testauskertojen välissä tehtiin tarpeelliset muutokset pelin parantamiseksi. Testauskertojen palautteista kävi ilmi, että peli on toimiva, mielenkiintoinen ja opettavainen keino oppia ulkoläksyjä. Pelin rakenne ja sisältö olivat sellaisia, että peliä voidaan käyttää sellaisenaan rippikoulussa. Pelisäännöt olivat ymmärrettäviä ja yksinkertaisia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin oppimista ja opettamista rippikoulussa, peliä opetusmenetelmänä sekä Rippi-Trivian kehittelemistä suunnittelusta testaamisen kautta toteutukseen. Lopuksi arvioitiin pelin onnistumista ja toimivuutta.
Rippi-Triviaa on tarkoitus pelata pienryhmissä. Peliä pelataan pareittain vastaten eri ulkoläksyjä koskeviin kysymyksiin. Pelin toimivuutta testattiin kaksi kertaa eri ryhmän kanssa. Testauskertojen välissä tehtiin tarpeelliset muutokset pelin parantamiseksi. Testauskertojen palautteista kävi ilmi, että peli on toimiva, mielenkiintoinen ja opettavainen keino oppia ulkoläksyjä. Pelin rakenne ja sisältö olivat sellaisia, että peliä voidaan käyttää sellaisenaan rippikoulussa. Pelisäännöt olivat ymmärrettäviä ja yksinkertaisia.