”AINAKIN HAUSKINTA OLI TEHDÄ KUN LUMIUKKO OLI SAUNASSA.” : Viisi- ja kuusivuotiaiden kertomuksia neuvolakäynnistä saduttamalla
Kamunen, Jenna; Riekkinen, Virve (2007)
Kamunen, Jenna
Riekkinen, Virve
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271787
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Kajaanin keskusneuvolassa. Kainuun alueelle luodut yhteiset ohjeet neuvolatoiminnasta
varmistavat tasavertaiset palvelut neuvola-asiakkaille. Neuvolatyön arvoina ja toimintaperiaatteina ovat perhepalvelujen
perhekeskeisyys, yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, ennaltaehkäisevä ja kuntouttava työote sekä moniammatillinen
yhteistyö.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lasten ajatuksia neuvolakäynnistä sadutuksen avulla. Työn tarkoituksena
on antaa hoitotyöntekijöille tietoa sadutuksesta ja sen käyttömahdollisuuksista neuvolassa. Tutkimustehtävät
ovat: Millaisena viisi- ja kuusivuotiaat lapset kokevat neuvolakäynnin sekä Millaisiin asioihin viisi- ja kuusivuotiaat
lapset kiinnittävät huomiota neuvolakäynnin yhteydessä.
Aineisto kerättiin yhdeksältä 5-6-vuotiaalta lapselta saduttamalla syys- ja lokakuussa 2007. Sadutus on toiminnallinen
menetelmä, jolla voidaan tukea lapsen kehitystä. Sadutus- menetelmä on yksinkertainen ja sitä on helppo
käyttää. Sadutustilanteessa aikuinen pyytää lasta kertomaan sadun, jonka hän lupaa kirjoittaa muistiin juuri niin
kuin lapsi kertoo. Kun satu on valmis, aikuinen lukee sen ääneen ja lapsi voi muuttaa tai korjata satua halutessaan.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonkeruumenetelmänä aihesadutusta. Siinä pyydetään kertomaan satu jostain
tietystä aiheesta, tässä tapauksessa neuvolakäynnistä. Lasten sadut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Saduista nousivat esille terveystarkastuksessa tehtävät tutkimukset. Lapset kertoivat luotettavasti ja tarkasti neuvolassa
tehtävistä tutkimuksista. Lapset kiinnittävät yllättävän paljon huomiota neuvolaympäristöön ja sen viihtyisyyteen
tulisikin kiinnittää enemmän huomiota. Lapset kokivat neuvolakäynnin pääsääntöisesti mielekkäänä, vain
rokottaminen koettiin negatiivisena asiana.
Sadutus on hyvä menetelmä työskenneltäessä ja kommunikoitaessa lasten kanssa. Sen avulla voidaan saada selville,
mitä lapset todella ajattelevat. Aihesadutuksen avulla saadaan tietoa halutusta asiasta.
varmistavat tasavertaiset palvelut neuvola-asiakkaille. Neuvolatyön arvoina ja toimintaperiaatteina ovat perhepalvelujen
perhekeskeisyys, yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, ennaltaehkäisevä ja kuntouttava työote sekä moniammatillinen
yhteistyö.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lasten ajatuksia neuvolakäynnistä sadutuksen avulla. Työn tarkoituksena
on antaa hoitotyöntekijöille tietoa sadutuksesta ja sen käyttömahdollisuuksista neuvolassa. Tutkimustehtävät
ovat: Millaisena viisi- ja kuusivuotiaat lapset kokevat neuvolakäynnin sekä Millaisiin asioihin viisi- ja kuusivuotiaat
lapset kiinnittävät huomiota neuvolakäynnin yhteydessä.
Aineisto kerättiin yhdeksältä 5-6-vuotiaalta lapselta saduttamalla syys- ja lokakuussa 2007. Sadutus on toiminnallinen
menetelmä, jolla voidaan tukea lapsen kehitystä. Sadutus- menetelmä on yksinkertainen ja sitä on helppo
käyttää. Sadutustilanteessa aikuinen pyytää lasta kertomaan sadun, jonka hän lupaa kirjoittaa muistiin juuri niin
kuin lapsi kertoo. Kun satu on valmis, aikuinen lukee sen ääneen ja lapsi voi muuttaa tai korjata satua halutessaan.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonkeruumenetelmänä aihesadutusta. Siinä pyydetään kertomaan satu jostain
tietystä aiheesta, tässä tapauksessa neuvolakäynnistä. Lasten sadut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Saduista nousivat esille terveystarkastuksessa tehtävät tutkimukset. Lapset kertoivat luotettavasti ja tarkasti neuvolassa
tehtävistä tutkimuksista. Lapset kiinnittävät yllättävän paljon huomiota neuvolaympäristöön ja sen viihtyisyyteen
tulisikin kiinnittää enemmän huomiota. Lapset kokivat neuvolakäynnin pääsääntöisesti mielekkäänä, vain
rokottaminen koettiin negatiivisena asiana.
Sadutus on hyvä menetelmä työskenneltäessä ja kommunikoitaessa lasten kanssa. Sen avulla voidaan saada selville,
mitä lapset todella ajattelevat. Aihesadutuksen avulla saadaan tietoa halutusta asiasta.