HiTec palvelutuotteen kehittäminen
Mahlamäki, Noora (2010)
Mahlamäki, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116600
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää See Finland Oy:n HiTec palvelutuoteperhettä. Työn tarkoituksena oli tuottaa kehitysideoita HiTec palvelutuoteperheelle, jotka on mahdollista toteuttaa yrityksen nykyisillä käytettävissä olevilla resursseilla. HiTec palvelutuotteita on kolme erilaista; HiTec Forest, HiTec Helsinki ja HiTec Suomenlinna. HiTec Forest on tänä vuonna (2010) Best of Helsinki Awards ehdokkaana, jonka vuoksi työn toimeksiantaja halusi kehittää HiTec tuoteperhettä vetovoimaisemmaksi. Työn toimeksiantaja käyttää tämän opinnäytetyön kehitys- ja uudistusideoita hyväkseen keväällä 2010 alkaneessa HiTec palvelutuotteen kehitystyössä. Palvelualalla, jossa palvelutuotteiden kopioiminen on hyvin yleistä, on jatkuva ja järjestelmällinen palvelujen kehittäminen yrityksen kilpailukyvyn kannalta erittäin tärkeää. Palveluja kehittämällä palvelutuote pysyy vetovoimaisena ja näin kasvattaa yrityksen myyntiä.
Opinnäytetyössä esitellään työn toimeksiantaja See Finland Oy jonka jälkeen esitellään HiTec palvelutuote esimerkkinä HiTec Suomenlinna. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä suurinta osaa näyttelee palvelujen kehittämistyö. Palvelun kehittämistyössä on keskitytty palveluun ja kuluttajakäyttäytymiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitelty myös HiTec palvelutuoteperheen järjestämiseen liittyvät toimet tapahtumajärjestämisen kolmen eri vaiheen pohjalta. Opinnäytetyön produkti on työstä nousseet HiTec palvelutuotteen kehitysideat.
Työssä on käytetty monia eri kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Työn alkuvaiheessa tutustuttiin HiTec palvelutuotteen jo olemassa olevaan materiaaliin ja teoreettisen viitekehyksen kirjallisuuteen. Tämän jälkeen tutkittiin HiTec palvelutuoteperhettä havainnoinnin ja teemahaastatteluiden avulla. Työssä havainnointiin HiTec Suomenlinnaa, jossa oli asiakkaana saksalainen yritysryhmä. Ideoita HiTec palvelutuotteen kehittämiseen haettiin myös Benchmarkingin avulla, jossa verrattiin kahta samankaltaista palvelua tarjoavaa yritystä HiTec palvelutuotteeseen. Työn loppuvaiheessa, ideointiprosessissa käytettiin eri innovoinnin menetelmiä.
Työn lopputuotoksena syntyi luvussa kuusi esitellyt HiTec palvelutuotteen kehitys- ja uudistusideat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että HiTec palvelutuoteperheellä on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia. Pelkästään palvelua parantamalla saadaan helposti ja nopeasti aikaan positiivista muutosta ja jo muutaman työssä esitetyn kehitysidean toteuttaminen parantaa HiTec palvelutuotteen kilpailuasemaa.
Opinnäytetyössä esitellään työn toimeksiantaja See Finland Oy jonka jälkeen esitellään HiTec palvelutuote esimerkkinä HiTec Suomenlinna. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä suurinta osaa näyttelee palvelujen kehittämistyö. Palvelun kehittämistyössä on keskitytty palveluun ja kuluttajakäyttäytymiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitelty myös HiTec palvelutuoteperheen järjestämiseen liittyvät toimet tapahtumajärjestämisen kolmen eri vaiheen pohjalta. Opinnäytetyön produkti on työstä nousseet HiTec palvelutuotteen kehitysideat.
Työssä on käytetty monia eri kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Työn alkuvaiheessa tutustuttiin HiTec palvelutuotteen jo olemassa olevaan materiaaliin ja teoreettisen viitekehyksen kirjallisuuteen. Tämän jälkeen tutkittiin HiTec palvelutuoteperhettä havainnoinnin ja teemahaastatteluiden avulla. Työssä havainnointiin HiTec Suomenlinnaa, jossa oli asiakkaana saksalainen yritysryhmä. Ideoita HiTec palvelutuotteen kehittämiseen haettiin myös Benchmarkingin avulla, jossa verrattiin kahta samankaltaista palvelua tarjoavaa yritystä HiTec palvelutuotteeseen. Työn loppuvaiheessa, ideointiprosessissa käytettiin eri innovoinnin menetelmiä.
Työn lopputuotoksena syntyi luvussa kuusi esitellyt HiTec palvelutuotteen kehitys- ja uudistusideat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että HiTec palvelutuoteperheellä on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia. Pelkästään palvelua parantamalla saadaan helposti ja nopeasti aikaan positiivista muutosta ja jo muutaman työssä esitetyn kehitysidean toteuttaminen parantaa HiTec palvelutuotteen kilpailuasemaa.