SUOMALAISEN LOGISTIIKKAYHTEISTYÖYRITYKSEN VALINTAAN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT VENÄLÄISEN ASIAKKAAN NÄKÖKULMASTA
Närhi, Anna (2011)
Närhi, Anna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241657
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida suomalaisen logistiikkakumppanin valintaan vaikuttavat tekijät venäläisen asiakkaan näkökulmasta. Tutkimuksen toimeksiantajana on suomalainen logistiikkayritys X. Tämän tutkimuksen osatarkoituksena selvittää yrityksen X asiakaspalvelun taso, sillä yritys kilpailee palvelun laadulla.
Venäjästä on muodostunut Suomen tärkein kauppakumppani, ja maiden välinen ulkomaankaupan rakenne vaikuttaa logistiikkapalvelujen tarjontaan. Ulkomaankaupalla tarkoitetaan kaikkia niitä yritysten toimintavaihtoehtoja, joilla tuotteet saatetaan ulkomaisten asiakkaiden saataville. Logistiikka ottaa huomioon koko ketjun alkutoimittajilta loppuasiakkaille. Tämän tutkimustyön teoreettinen osio nojaa teoreettisen viitekehyksen selvittämisen, aiempien tutkimusten ja Suomi-reitin SWOT-analyysin synteesiin.
Tutkimuksen empiria perustuu internetissä toteutettuun kvantitatiiviseen kyselyyn. Empiirisen tarkastelun kohteena olivat yrityksen X kanta-asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Validien vastausten osuudeksi saatiin 73,3 % kanta-asiakkaiden perusjoukosta. Potentiaalisten asiakkaiden vastausprosentti oli vain 2,9 %. Data analysoitiin frekvenssijakaumiin, trendianalyysiin ja ristiintaulukointiin perustuen.
Tutkimuksessa havaittiin, että venäläisille yrityksille on tärkeätä suomalaisessa logistiikkakumppanissaan luotettavuus, toiminnan turvallisuus, yksilöllinen palvelu venäjän kielellä, ammattitaito, palvelujen hinta, Suomen maantieteellinen sijainti ja kehittynyt infrastruktuuri.
Suomen ja Venäjän logistiikkayhteistyöllä on pitkät historialliset taustat, joita hyödynnetään tulevaisuudessakin. Suomen ja Venäjän välinen kaupan volyymi muuttuu sen struktuurimuutoksen myötä. Säilyttääkseen Suomen vahvan logistisen aseman Venäjän kaupassa, Suomen logistiikkakustannusten tasoa on alennettava ja logistiikan tehokkuutta parannettava.
Venäjästä on muodostunut Suomen tärkein kauppakumppani, ja maiden välinen ulkomaankaupan rakenne vaikuttaa logistiikkapalvelujen tarjontaan. Ulkomaankaupalla tarkoitetaan kaikkia niitä yritysten toimintavaihtoehtoja, joilla tuotteet saatetaan ulkomaisten asiakkaiden saataville. Logistiikka ottaa huomioon koko ketjun alkutoimittajilta loppuasiakkaille. Tämän tutkimustyön teoreettinen osio nojaa teoreettisen viitekehyksen selvittämisen, aiempien tutkimusten ja Suomi-reitin SWOT-analyysin synteesiin.
Tutkimuksen empiria perustuu internetissä toteutettuun kvantitatiiviseen kyselyyn. Empiirisen tarkastelun kohteena olivat yrityksen X kanta-asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Validien vastausten osuudeksi saatiin 73,3 % kanta-asiakkaiden perusjoukosta. Potentiaalisten asiakkaiden vastausprosentti oli vain 2,9 %. Data analysoitiin frekvenssijakaumiin, trendianalyysiin ja ristiintaulukointiin perustuen.
Tutkimuksessa havaittiin, että venäläisille yrityksille on tärkeätä suomalaisessa logistiikkakumppanissaan luotettavuus, toiminnan turvallisuus, yksilöllinen palvelu venäjän kielellä, ammattitaito, palvelujen hinta, Suomen maantieteellinen sijainti ja kehittynyt infrastruktuuri.
Suomen ja Venäjän logistiikkayhteistyöllä on pitkät historialliset taustat, joita hyödynnetään tulevaisuudessakin. Suomen ja Venäjän välinen kaupan volyymi muuttuu sen struktuurimuutoksen myötä. Säilyttääkseen Suomen vahvan logistisen aseman Venäjän kaupassa, Suomen logistiikkakustannusten tasoa on alennettava ja logistiikan tehokkuutta parannettava.