Oppilaiden ääni teatteritaiteen perusopetuksessa : tutkimuskohteena Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulu
Kauppi, Eija (2010)
Kauppi, Eija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231642
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulussa teatteritaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suorittaneiden nuorten oppimisprosessille antamia merkityksiä. Opinnäytetyö on tehty hankkeistettuna Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoululle. Aiheen jäsentämiseksi ja rajaamiseksi olen valinnut vain yhden teatteritaiteen perusopetusta tarjoavan organisaation.
Opinnäytetyön aineistona käytän teatteritaiteen perusopetuksen parissa opiskelleiden nuorten haastatteluita ja rinnastan heidän ajatuksiinsa omia kokemuksiani teatterikoulun ajalta. Kirjallisena lähdeaineistona olen käyttänyt opetusministeriön ja Opetushallituksen julkaisuja aiheesta sekä tutkimuksia lasten ja nuorten taidekasvatuksesta.
Haastatteluista nousi esiin teemoja, jotka olen eritellyt opinnäytetyössäni ja vertaillut niitä teatteritaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin sekä Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun opetussuunnitelmaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa esille teatteritaiteen opetuksen hyöty lapsille ja nuorille sekä esittää kehittämissehdotuksia Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun opetukseen. Tarkoitus on tuoda esiin oppilaiden ääni heidän omista kokemuksistaan käsin.
Yhteenvedossa nostan esille kysymyksen teatteritaiteen perusopetuksen tavoitteista. Onko teatteritaiteen perusopetuksessa tärkeämpää antaa kaikille lapsille ja nuorille mahdollisuus kokeilla teatteritaiteen opiskelua vai halutaanko kaikkien oppilaiden olevan myös motivoituneita ja sitoutuneita opiskeluun?
Opinnäytetyön aineistona käytän teatteritaiteen perusopetuksen parissa opiskelleiden nuorten haastatteluita ja rinnastan heidän ajatuksiinsa omia kokemuksiani teatterikoulun ajalta. Kirjallisena lähdeaineistona olen käyttänyt opetusministeriön ja Opetushallituksen julkaisuja aiheesta sekä tutkimuksia lasten ja nuorten taidekasvatuksesta.
Haastatteluista nousi esiin teemoja, jotka olen eritellyt opinnäytetyössäni ja vertaillut niitä teatteritaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin sekä Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun opetussuunnitelmaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa esille teatteritaiteen opetuksen hyöty lapsille ja nuorille sekä esittää kehittämissehdotuksia Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun opetukseen. Tarkoitus on tuoda esiin oppilaiden ääni heidän omista kokemuksistaan käsin.
Yhteenvedossa nostan esille kysymyksen teatteritaiteen perusopetuksen tavoitteista. Onko teatteritaiteen perusopetuksessa tärkeämpää antaa kaikille lapsille ja nuorille mahdollisuus kokeilla teatteritaiteen opiskelua vai halutaanko kaikkien oppilaiden olevan myös motivoituneita ja sitoutuneita opiskeluun?