Aistit matkailun markkinointiviestinnässä
Paavola, Anni (2010)
Paavola, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717239
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli alun perin osa Mmm..(Moniaistisuus Matkailun markkinointiviestinnässä)-hanketta, joka oli Laurea-ammattikorkeakoulun ja Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) rinnakkaishanke. Hankkeessa oli useita eri yhteistyökumppaneita, esimerkiksi Eckerö Line, Lasten Päivän Säätiö ja Metsähallitus. Hankkeen tavoitteena oli tutkia moniaistisuutta matkailuyritysten tuotteissa ja palveluissa. Hankkeen toinen tavoite oli ymmärryksen lisääminen eri aistien hyödyistä, vaikutuksista ja käytöstä matkailun markkinoinnissa. Tämä opinnäytetyö aloitettiin osana projektia, mutta se valmistui lopulta projektista erillisenä työnä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavoilla eri aisteja voidaan käyttää yhdessä ja erikseen matkailun markkinointiviestinnässä. Työn tavoitteena on olla laaja kartoitus aistien käytön nykytilanteeseen matkailun markkinointiviestinnässä. Se voi mahdollisesti toimia myös pohjana jatkotutkimuksille. Aisteilla tarkoitetaan näkö-, haju-, maku-, tunto-, ja kuuloaisteja. Moniaistisuudella tarkoitetaan useamman kuin kahden aistin käyttämistä yhtäaikaisesti ja tarkoituksellisesti. Matkailun markkinointiviestinnällä tarkoitetaan kaikkia niitä markkinoinnin keinoja, joilla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Markkinointiviestintä on rajattu matkailun markkinointiviestintään. Matkailu käsittää majoituspalvelut, ravitsemisliikkeet, messut, tapahtumat, ostoskeskukset sekä matkustamiselle olennaisten paikkojen, esimerkiksi lentokenttien, läheisyydessä sijaitsevat palvelut ja yritykset.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuksen lähteinä käytetään kirjallisuutta ja artikkeleja. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja. Opinnäytetyössä on haastateltu viittä henkilöä. Jokainen haastateltava on markkinoinnin ammattilainen, mutta tuo opinnäytetyöhön erilaisen näkökulman. Haastatteluilla saadaan opinnäytetyöhön esimerkkejä aistien käytöstä markkinointiviestinnässä. Analysointimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Opinnäytetyössä teoria- ja tutkimusosuudet kulkevat rinnakkain.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että aistien tarkoituksellinen käyttö markkinointiviestinnässä on hyvin yleistä. Yksittäisiä aisteja käytetään hyväksi jatkuvasti ja monilla eri tavoilla. Moniaistisuus oli joillekin markkinointialan toimijoille uusi asia. Sitä kuitenkin käytetään markkinoinnissa sekä tietoisesti että tiedostamatta. Moniaistisuuden uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa teknologian kehittyessä. Aistimarkkinoinnin avulla kuluttaja voi luoda tunnesiteen brändiin. Aistimarkkinoinnilla voidaan oikein toteutettuna lisätä myyntiä ja asiakasviihtyvyyttä, tehdä yrityksen brändistä muistettava ja erottua siten kilpailijoista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavoilla eri aisteja voidaan käyttää yhdessä ja erikseen matkailun markkinointiviestinnässä. Työn tavoitteena on olla laaja kartoitus aistien käytön nykytilanteeseen matkailun markkinointiviestinnässä. Se voi mahdollisesti toimia myös pohjana jatkotutkimuksille. Aisteilla tarkoitetaan näkö-, haju-, maku-, tunto-, ja kuuloaisteja. Moniaistisuudella tarkoitetaan useamman kuin kahden aistin käyttämistä yhtäaikaisesti ja tarkoituksellisesti. Matkailun markkinointiviestinnällä tarkoitetaan kaikkia niitä markkinoinnin keinoja, joilla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Markkinointiviestintä on rajattu matkailun markkinointiviestintään. Matkailu käsittää majoituspalvelut, ravitsemisliikkeet, messut, tapahtumat, ostoskeskukset sekä matkustamiselle olennaisten paikkojen, esimerkiksi lentokenttien, läheisyydessä sijaitsevat palvelut ja yritykset.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuksen lähteinä käytetään kirjallisuutta ja artikkeleja. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja. Opinnäytetyössä on haastateltu viittä henkilöä. Jokainen haastateltava on markkinoinnin ammattilainen, mutta tuo opinnäytetyöhön erilaisen näkökulman. Haastatteluilla saadaan opinnäytetyöhön esimerkkejä aistien käytöstä markkinointiviestinnässä. Analysointimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Opinnäytetyössä teoria- ja tutkimusosuudet kulkevat rinnakkain.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että aistien tarkoituksellinen käyttö markkinointiviestinnässä on hyvin yleistä. Yksittäisiä aisteja käytetään hyväksi jatkuvasti ja monilla eri tavoilla. Moniaistisuus oli joillekin markkinointialan toimijoille uusi asia. Sitä kuitenkin käytetään markkinoinnissa sekä tietoisesti että tiedostamatta. Moniaistisuuden uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa teknologian kehittyessä. Aistimarkkinoinnin avulla kuluttaja voi luoda tunnesiteen brändiin. Aistimarkkinoinnilla voidaan oikein toteutettuna lisätä myyntiä ja asiakasviihtyvyyttä, tehdä yrityksen brändistä muistettava ja erottua siten kilpailijoista.