Harjoittelun ohjaajien näkemyksiä opiskelijoiden asiakaslähtöisyydestä ja siihen saadusta tuesta
Helander, Elina; Kavonius, Emmastiina (2010)
Helander, Elina
Kavonius, Emmastiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141343
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata harjoittelun ohjaajien näkemyksiä Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden asiakaslähtöisyydestä ja siihen saadusta tuesta. Opinnäytetyömme liittyi Asiakaslähtöinen osaaminen -projektiin, johon osallistuivat Virosta Tarton yliopisto (Tartu Ülikool) sekä Tarton ja Tallinnan ammattikorkeakoulut (Tallinna Tervishoiu Kõrgkool ja Tartu Tervishoiu Kõrgkool) sekä Suomesta Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Keski-Pohjanmaan mmattikorkeakoulu. Tietoa tarvitaan, jotta tulevat hoitotyöntekijät vastaisivat parhaalla mahdollisella tavalla asiakaslähtöisen toiminnan haasteisiin. Tietoa tarvitaan myös siitä, miten asiakaslähtöisen osaamisen kehittymistä pystytään tukemaan mahdollisimman hyvin. Tiedon pohjalta voidaan edistää hoitotyön koulutuksen aikaista asiakaslähtöisen osaamisen kehittymistä. Opinnäytetyömme aineisto kerättiin Metropolia Ammattikorkeakoulusta keväällä 2010 viimeiselle kliinisen hoitotyön harjoittelujaksolleen lähteneiden opiskelijoiden harjoittelun ohjaajilta erillisellä, tutkimusta varten kehitetyllä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 14 ohjaajaa. Lomakkeen avulla ohjaajat arvioivat opiskelijan asiakaslähtöisyyttä sekä harjoittelun ohjauksesta saatua tukea. Ohjaajia pyydettiin myös kuvailemaan näkemyksiään, kuinka harjoittelun ohjausta ja koulutusta tulisi kehittää, jotta se tukisi parhaalla mahdollisella tavalla opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna PASW 18.0 Statistics –tilasto-ohjelmaa ja induktiivista päättelyä. Yleisesti ottaen kliinisen harjoittelun ohjaajat arvioivat viimeisellä harjoittelujaksolla olevat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat asiakaslähtöisiksi. Ohjaajat arvioivat myös harjoittelun ohjauksesta saadun tuen hyväksi. Ohjauksen kehittämiseksi, jotta se tukisi opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä, ohjaajat korostivat ohjauksen suunnittelua ja siihen valmistautumista. Ohjaajat toivoivat myös, että voisivat antaa enemmän aikaa opiskelijoille. Tärkeäksi koettiin lisäksi yksilöllisyyden korostaminen ja eri-ikäisten potilaiden kohtaaminen. Ohjaajien näkemyksistä koulutuksen kehittämiseen korostui erityisesti teorian ja käytännön harjoittelun lisääminen hoitotyön opintoihin.
Opinnäytetyömme tuloksista saa suuntaa antavan kuvan siitä, kuinka asiakaslähtöisiä Metropolia Ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat ovat. Jatkossa kysely voitaisiin suorittaa useissa ammattikorkeakouluissa, jotta voitaisiin vertailla eri ammattikorkeakouluista valmistuvien opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä ja löytää mahdollisista poikkeavuuksista haasteita koulutuksen kehittämiseen asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyömme tuloksista saa suuntaa antavan kuvan siitä, kuinka asiakaslähtöisiä Metropolia Ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat ovat. Jatkossa kysely voitaisiin suorittaa useissa ammattikorkeakouluissa, jotta voitaisiin vertailla eri ammattikorkeakouluista valmistuvien opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä ja löytää mahdollisista poikkeavuuksista haasteita koulutuksen kehittämiseen asiakaslähtöisempään suuntaan.