Vuorovaikutuksen havainnoiminen videon avulla : esikielellisen vuorovaikutuksen kehittäminen kehitysvammaisen oppilaan ja hänen avustajiensa suhteessa
Sorvari, Jaana (2009)
Sorvari, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202074
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus kehitysvammaisen oppilaan ja hänen avustajiensa arkityöstä. Tutkimuksessa on haluttu kehittää esikielellistä vuorovaikutusta oppilaan ja avustajien välisessä suhteessa sekä havainnoida, miten viestintäilmaisujen ymmärrys ja yhteinen merkitys sekä päivittäinen yhteistyö kehittyvät, kun avustajat tietoisesti muuttavat omaa toimintaansa. Tutkimuksen pohjana on teoriatieto esikielellisestä vuorovaikutuksesta ja kehitysvammaisen henkilön vuorovaikutuksen ja viestinnän tukemisesta yksilöllisellä tavalla. Tutkimuksen suorittamista on tukenut tutkijan aikaisempi kokemus videoanalyysistä vuorovaikutuksen havainnoimisessa sekä teoriatieto toimintatutkimuksesta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty havainnoimalla videoita ja tarkastelemalla litteroituja video-otoksia, reflektiopäiväkirjoja ja palaverimuistioita. Videot on kuvattu pukemis- ja riisumistilanteissa sekä muistelukeskusteluissa. Kuvatut otokset tutkija on ensin esikatsellut kolmesta viiteen kertaan ja sen jälkeen on katsottu tutkijan valitsemat vuorovaikutuksellisesti toimivimmat kohdat yhdessä avustajien kanssa. Avustajat ovat arvioineet itse omaa toimintaansa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tämän jälkeen on käyty yhteinen keskustelu ja viimeiseksi tutkija on nostanut omia havaintojaan ja tulkintojaan yhteiseen pohdintaan.
Tutkimuksen tuloksena havaitaan, että avustajien tietoisuuden lisääntymisen seurauksena oppilaan ja avustajien keskinäinen vuorovaikutus muuttuu jatkuvammaksi ja sisältää enemmän hauskuutta kuin aikaisemmin. Viestintä tasa-arvoistuu ja siitä tulee sisällöllisesti monipuolisempaa. Päivittäinen yhteistoiminta muuttuu sujuvammaksi ja siten myönteisemmäksi sekä oppilaalle että avustajille. Videon merkitys korostuu havainnointivälineenä, koska avustajat kokevat oman kehittymisensä tapahtuneen omaa toimintaa katselemalla ja havainnoista keskustelemalla. Arjen keskellä on tärkeää välillä pysähtyä miettimään omaa työtään. Vuorovaikutuksen kehittäminen vaatii avustajalta herkkää paneutumista suhteessaan oppilaaseen. Työyhteisön tuki on välttämätön edellytys esikielellisen vuorovaikutuksen ja viestinnän kehittämiselle.
Tutkimuksen aineisto on kerätty havainnoimalla videoita ja tarkastelemalla litteroituja video-otoksia, reflektiopäiväkirjoja ja palaverimuistioita. Videot on kuvattu pukemis- ja riisumistilanteissa sekä muistelukeskusteluissa. Kuvatut otokset tutkija on ensin esikatsellut kolmesta viiteen kertaan ja sen jälkeen on katsottu tutkijan valitsemat vuorovaikutuksellisesti toimivimmat kohdat yhdessä avustajien kanssa. Avustajat ovat arvioineet itse omaa toimintaansa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tämän jälkeen on käyty yhteinen keskustelu ja viimeiseksi tutkija on nostanut omia havaintojaan ja tulkintojaan yhteiseen pohdintaan.
Tutkimuksen tuloksena havaitaan, että avustajien tietoisuuden lisääntymisen seurauksena oppilaan ja avustajien keskinäinen vuorovaikutus muuttuu jatkuvammaksi ja sisältää enemmän hauskuutta kuin aikaisemmin. Viestintä tasa-arvoistuu ja siitä tulee sisällöllisesti monipuolisempaa. Päivittäinen yhteistoiminta muuttuu sujuvammaksi ja siten myönteisemmäksi sekä oppilaalle että avustajille. Videon merkitys korostuu havainnointivälineenä, koska avustajat kokevat oman kehittymisensä tapahtuneen omaa toimintaa katselemalla ja havainnoista keskustelemalla. Arjen keskellä on tärkeää välillä pysähtyä miettimään omaa työtään. Vuorovaikutuksen kehittäminen vaatii avustajalta herkkää paneutumista suhteessaan oppilaaseen. Työyhteisön tuki on välttämätön edellytys esikielellisen vuorovaikutuksen ja viestinnän kehittämiselle.