Ikäihmisten neuvolatoiminnan ulkoinen arviointi
Härmäläinen, Merja (2010)
Härmäläinen, Merja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Satakunnan vanhustuki ry:n hallinnoiman Ikäihmisten neuvola Sykkeen toiminnan ulkoinen arviointi. Tutkimustehtävänä oli kuvata asiakkaiden kokemuksia ikäihmisten neuvolan toiminnasta sekä työntekijöiden ja johtotason kokemuksia ja mielipiteitä. Laadullisen tutkimuksen lisäksi tutkimuksessa käytettiin neuvolan toiminnasta kertovia tilastoja sekä raportteja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista BIKVA- mallin mukaista ulkoista arviointitutkimusta. Menetelmän mukaisesti järjestettiin avoimia ryhmähaastatteluja. Avointen ryhmähaastattelujen lisäksi käytettiin ikäihmisten neuvolatoiminnasta laadittuja tilastoja sekä raportteja.
Ikäihmisten neuvola Syke toimii asiatuntijana vanhuuteen ja vanhenemiseen liittyvissä asioissa. Ikäihmisten neuvolan toiminta on asiakaslähtöistä ja ennaltaehkäisevää työtä. Se on matalan kynnyksen palvelupiste ikäihmisille, jotka asuvat yksin omassa kodissaan ja ovat ensisijaisesti säännöllisten palvelujen ulkopuolella eivätkä vielä ole laitoshoidon tarpeessa. Neuvolan toimintamuotoja ovat asiakkaiden vastaanotot neuvolan tiloissa, kotikäynnit, puhelinpäivystykset, fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin arvioinnit, erilaiset hoitotoimenpiteet sekä keskusteluryhmät ja retket. Tarjottava palvelu lähtee ikäihmisten yksilöllisestä avun ja tuen tarpeesta.
Neuvolatoiminnan tavoitteena oli luoda uusi toimintamalli, jonka avulla ikääntyneiden kotona selviytymistä voidaan tukea terveyden edistämisen ja kuntoutuksen keinoin. Toiminnan avulla pyritään edistämään ikäihmisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä turvaamaan kaikinpuolista arvokasta vanhenemista.
Opinnäytetyönä suoritetun arvioinnin tuloksena voidaan todeta ikäihmisten neuvolatoiminnan saavuttaneen sille asetetun tavoitteen. Asiakkaat kokivat neuvolan tarjoamien palveluiden edistäneen heidän omaa jaksamistaan. Ryhmähaastatteluissa tärkeimmiksi seikoiksi nousivat syrjäytymisen ehkäisy ja työntekijöiden ammattitaito. Työntekijät kokivat neuvolan toiminnan muuttumisen ja kehittymisen toimintavuosien aikana mahdollistaneen asetetun tavoitteen toteutumisen. Johtotason edustajat mainitsivat palvelujen laaja-alaisuuden sekä työntekijöiden ammatillisen vahvuuden olevan asiakkaiden henkistä hyvinvointia ja kotona selviytymistä tukevaa. Käytetyt tilastot ja raportit tukivat saatua tulosta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista BIKVA- mallin mukaista ulkoista arviointitutkimusta. Menetelmän mukaisesti järjestettiin avoimia ryhmähaastatteluja. Avointen ryhmähaastattelujen lisäksi käytettiin ikäihmisten neuvolatoiminnasta laadittuja tilastoja sekä raportteja.
Ikäihmisten neuvola Syke toimii asiatuntijana vanhuuteen ja vanhenemiseen liittyvissä asioissa. Ikäihmisten neuvolan toiminta on asiakaslähtöistä ja ennaltaehkäisevää työtä. Se on matalan kynnyksen palvelupiste ikäihmisille, jotka asuvat yksin omassa kodissaan ja ovat ensisijaisesti säännöllisten palvelujen ulkopuolella eivätkä vielä ole laitoshoidon tarpeessa. Neuvolan toimintamuotoja ovat asiakkaiden vastaanotot neuvolan tiloissa, kotikäynnit, puhelinpäivystykset, fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin arvioinnit, erilaiset hoitotoimenpiteet sekä keskusteluryhmät ja retket. Tarjottava palvelu lähtee ikäihmisten yksilöllisestä avun ja tuen tarpeesta.
Neuvolatoiminnan tavoitteena oli luoda uusi toimintamalli, jonka avulla ikääntyneiden kotona selviytymistä voidaan tukea terveyden edistämisen ja kuntoutuksen keinoin. Toiminnan avulla pyritään edistämään ikäihmisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä turvaamaan kaikinpuolista arvokasta vanhenemista.
Opinnäytetyönä suoritetun arvioinnin tuloksena voidaan todeta ikäihmisten neuvolatoiminnan saavuttaneen sille asetetun tavoitteen. Asiakkaat kokivat neuvolan tarjoamien palveluiden edistäneen heidän omaa jaksamistaan. Ryhmähaastatteluissa tärkeimmiksi seikoiksi nousivat syrjäytymisen ehkäisy ja työntekijöiden ammattitaito. Työntekijät kokivat neuvolan toiminnan muuttumisen ja kehittymisen toimintavuosien aikana mahdollistaneen asetetun tavoitteen toteutumisen. Johtotason edustajat mainitsivat palvelujen laaja-alaisuuden sekä työntekijöiden ammatillisen vahvuuden olevan asiakkaiden henkistä hyvinvointia ja kotona selviytymistä tukevaa. Käytetyt tilastot ja raportit tukivat saatua tulosta.