Henkilökohtainen opetussuunnitelma soittomotivaation tukena
Kettu, Tiina (2011)
Kettu, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181473
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä on toiminut Härmänmaan musiikkiopiston viulunsoitonopettajana syksystä 1998 alkaen. Opetustyö on opettanut häntä jatkuvaan työnsä kehittelyyn, jonka yhtenä tuloksena on tämä opinnäytetyö.
Opinnäytetyö kertoo, että musiikkiopiston perusasteen opiskelija hyötyy henkilökohtaisen opetussuunnitelman laadinnasta. Laatiessaan opettajan johdolla henkilökohtaista opetussuunnitelmaa soitto-oppilas oppii hahmottamaan laajempia kokonaisuuksia ja ymmärtämään kaiken opiskeltavan asian liittyvän aiemmin opittuun. Ihminen on luontaisesti motivoituneempi, kun hän saa itse vaikuttaa tekemiseensä.
Opinnäytetyön liitteessä kerrotaan myös eräästä tavasta jaksottaa perustason viulunsoitonopetus seitsemään vuoteen. Tätä seitsenvuotissuunnitelmaa voi käyttää vuosittaisten henkilökohtaisten opetussuunnitelmien runkona.
Kertaalleen suunniteltu vuoden kokonaispaketti helpottaa kappale- ja etydivalintoja pitkin lukuvuotta. Henkilökohtaisessa opetussuunnitelmassa voidaan myös sopia, millaisella aikataululla kappaleita pyritään valmistamaan sekä esittämään yleisölle. Tämä toimii erityisen hyvin silloin, kun perinteiset vuositutkinnot on korvattu lukukausittaisina esiintymisinä.
Opinnäytetyö kertoo, että musiikkiopiston perusasteen opiskelija hyötyy henkilökohtaisen opetussuunnitelman laadinnasta. Laatiessaan opettajan johdolla henkilökohtaista opetussuunnitelmaa soitto-oppilas oppii hahmottamaan laajempia kokonaisuuksia ja ymmärtämään kaiken opiskeltavan asian liittyvän aiemmin opittuun. Ihminen on luontaisesti motivoituneempi, kun hän saa itse vaikuttaa tekemiseensä.
Opinnäytetyön liitteessä kerrotaan myös eräästä tavasta jaksottaa perustason viulunsoitonopetus seitsemään vuoteen. Tätä seitsenvuotissuunnitelmaa voi käyttää vuosittaisten henkilökohtaisten opetussuunnitelmien runkona.
Kertaalleen suunniteltu vuoden kokonaispaketti helpottaa kappale- ja etydivalintoja pitkin lukuvuotta. Henkilökohtaisessa opetussuunnitelmassa voidaan myös sopia, millaisella aikataululla kappaleita pyritään valmistamaan sekä esittämään yleisölle. Tämä toimii erityisen hyvin silloin, kun perinteiset vuositutkinnot on korvattu lukukausittaisina esiintymisinä.