Elevvårdsmaterial för tidigt ingripande
Malmsten, Maria (2011)
Malmsten, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181501
Tiivistelmä
Sammandrag:
Detta arbete behandlar olika slag av elevvårdsmaterial/instrument som stöder elevernas emotionella
och sociala utveckling i skolvärlden. Arbetet koncentrerar sig främst på barn i lågstadieåldern, 7 – 12
år. Arbetet utgår från en psykosocial referensram och elevvårdsmaterialet är begränsat till material som
används inom den svenska elevvården i Borgå.
Forskningsfrågorna i arbetet är:
· Vilka områden fokuserar elevvårdsmaterialet på?
· Vilken är den teoretiska grund som elevvårdsmaterialet baserar sig på?
· Finns det belägg inom forskningen för de områden elevvårdsmaterialet baserar sig på?
Metoden är kvalitativ och litteraturbaserad. Relevant litteratur är närmast litteratur inom ergoterapi,
sociologi, psykiatri och information gällande skola och elevvård.
Metoden går ut på att kartlägga innehållet i materialet och analysera det i förhållande till forskningar
om ämnet.
Resultatet är att elevvårdsmaterialet till alla delar omfattar områden som är viktiga för barnets
utveckling och uppbyggande av en god självkännedom. Vid användning av materialet lär sig barnet
känna empati och lär sig ta hänsyn till andra. Detta påverkar barnet positivt och ger en god grogrund
för barnet att bygga på i livet för att utvecklas till en social varelse i samhället.
Det kunde vara intressant att forska vidare i hur barnet själv upplever användandet av materialen. Abstract:
The aim of this study was to gather information about tools, that are used in work with children in
school, to support their development in their consciousness and selfesteem. The schoolchildren we are
talking about here are about aged 7 – 12.
A psychosocial reference is used and the material is limited to the tools used in swedish speaking
schools in Borgå.
The research questions are:
· What are the areas that the tools are focusing on?
· What is the theoretic background that stands for this tools?
· Are there any proofs in research for the areas that the tools are based on?
I have been using qualitative methods based on literature. The relevant literature is mostly literature
about occupational therapy, sociology, psychiatry and information about school and children-care.
The framework of this study was built on literature and aim to do a survey about the material and
analyse it by researching the substance.
The results show that the tools in all ways support areas that are very important for the development
and building of childrens control, selfesteem and self-confidence. Using these tools the child learn to
feel emphaty and how to care about others. That will give the child a positive base in life, where the
child has to deal with being a social part of the society.
It would be interesting to search about what the children think about using the tools.
Detta arbete behandlar olika slag av elevvårdsmaterial/instrument som stöder elevernas emotionella
och sociala utveckling i skolvärlden. Arbetet koncentrerar sig främst på barn i lågstadieåldern, 7 – 12
år. Arbetet utgår från en psykosocial referensram och elevvårdsmaterialet är begränsat till material som
används inom den svenska elevvården i Borgå.
Forskningsfrågorna i arbetet är:
· Vilka områden fokuserar elevvårdsmaterialet på?
· Vilken är den teoretiska grund som elevvårdsmaterialet baserar sig på?
· Finns det belägg inom forskningen för de områden elevvårdsmaterialet baserar sig på?
Metoden är kvalitativ och litteraturbaserad. Relevant litteratur är närmast litteratur inom ergoterapi,
sociologi, psykiatri och information gällande skola och elevvård.
Metoden går ut på att kartlägga innehållet i materialet och analysera det i förhållande till forskningar
om ämnet.
Resultatet är att elevvårdsmaterialet till alla delar omfattar områden som är viktiga för barnets
utveckling och uppbyggande av en god självkännedom. Vid användning av materialet lär sig barnet
känna empati och lär sig ta hänsyn till andra. Detta påverkar barnet positivt och ger en god grogrund
för barnet att bygga på i livet för att utvecklas till en social varelse i samhället.
Det kunde vara intressant att forska vidare i hur barnet själv upplever användandet av materialen.
The aim of this study was to gather information about tools, that are used in work with children in
school, to support their development in their consciousness and selfesteem. The schoolchildren we are
talking about here are about aged 7 – 12.
A psychosocial reference is used and the material is limited to the tools used in swedish speaking
schools in Borgå.
The research questions are:
· What are the areas that the tools are focusing on?
· What is the theoretic background that stands for this tools?
· Are there any proofs in research for the areas that the tools are based on?
I have been using qualitative methods based on literature. The relevant literature is mostly literature
about occupational therapy, sociology, psychiatry and information about school and children-care.
The framework of this study was built on literature and aim to do a survey about the material and
analyse it by researching the substance.
The results show that the tools in all ways support areas that are very important for the development
and building of childrens control, selfesteem and self-confidence. Using these tools the child learn to
feel emphaty and how to care about others. That will give the child a positive base in life, where the
child has to deal with being a social part of the society.
It would be interesting to search about what the children think about using the tools.