Luovat menetelmät ja vuorovaikutus ryhmässä Vantaan lastensuojelun avohuollon perhetyössä
Niina, Mennander; Holma, Iris (2011)
Niina, Mennander
Holma, Iris
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli luoda onnistumisen kokemuksia lasten ja vanhempien välille luovien toimintojen avulla. Havainnoimme vuorovaikutusta heidän
välillään yhteisten toimintatuokioiden aikana.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Kuuselan perhekuntoutuskeskuksessa. Toimintatuokioita järjestettiin neljä kertaa syyskuussa 2010. Ne sisälsivät yhteistä tekemistä lasten ja vanhempien kanssa maalauksen, leikkien, tunnekorttien ja kosketuksen keinoin.
Tietoperustana oli vuorovaikutuksen tukeminen ja sosiokulttuurinen innostaminen ja niiden tuominen työmuotona lastensuojelun perhetyöhön. Sosiokulttuurisessa innostamisessa on aina mukana pedagoginen, sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus.
Toimintatuokioiden aikana lasten ja heidän vanhempiensa vuorovaikutus oli hyvää ja he ottivat kontaktia hyvin myös työntekijöihin. Luovien menetelmien kautta lapset kykenevät ilmaisemaan itseään paremmin. Pyrimme myös rohkaisemaan vanhempia tulevaisuudessa käyttämään edellä mainittuja menetelmiä vuorovaikutuksen lisäämiseksi lastensa kanssa.
Lastensuojelun asiakkaat tarvitsevat tässä opinnäytetyössä kuvattua yhteistä ryhmätoimintaa, jossa luovia toimintoja apuna käyttäen voidaan työskennellä lasten ja vanhempien kanssa yhdessä hyvässä vuorovaikutussuhteessa sekä saada myös työntekijöille toimiva ja uudenlainen työote.
välillään yhteisten toimintatuokioiden aikana.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Kuuselan perhekuntoutuskeskuksessa. Toimintatuokioita järjestettiin neljä kertaa syyskuussa 2010. Ne sisälsivät yhteistä tekemistä lasten ja vanhempien kanssa maalauksen, leikkien, tunnekorttien ja kosketuksen keinoin.
Tietoperustana oli vuorovaikutuksen tukeminen ja sosiokulttuurinen innostaminen ja niiden tuominen työmuotona lastensuojelun perhetyöhön. Sosiokulttuurisessa innostamisessa on aina mukana pedagoginen, sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus.
Toimintatuokioiden aikana lasten ja heidän vanhempiensa vuorovaikutus oli hyvää ja he ottivat kontaktia hyvin myös työntekijöihin. Luovien menetelmien kautta lapset kykenevät ilmaisemaan itseään paremmin. Pyrimme myös rohkaisemaan vanhempia tulevaisuudessa käyttämään edellä mainittuja menetelmiä vuorovaikutuksen lisäämiseksi lastensa kanssa.
Lastensuojelun asiakkaat tarvitsevat tässä opinnäytetyössä kuvattua yhteistä ryhmätoimintaa, jossa luovia toimintoja apuna käyttäen voidaan työskennellä lasten ja vanhempien kanssa yhdessä hyvässä vuorovaikutussuhteessa sekä saada myös työntekijöille toimiva ja uudenlainen työote.