Lääkehoidon toteuttaminen PEG-letkun kautta : Opetusvideo virtuaaliseen oppimisympäristöön
Parkkinen, Kirsi-Maria; Tuovila, Anne (2010)
Parkkinen, Kirsi-Maria
Tuovila, Anne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141370
Tiivistelmä
Käytännön työelämässä on kirjavia käytäntöjä lääkehoidon toteutuksessa perkutaanisen endoskooppisen gastrostooman eli PEG:n kautta. Huomasimme myös sairaanhoitajien tiedoissa olevan parantamisen varaa, joten halusimme olla mukana parantamassa lääkehoidon turvallisuutta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa projektityöskentelynä laadukas opetusvideo lääkehoidon toteuttamisesta PEG-letkun kautta. Projektimme toteutettiin yhteistyössä VILHO-hankkeen kanssa ja video tulee osaksi VILHO-projektin toteuttamaa virtuaalista lääkehoidon peliä. Peli on tarkoitettu ammattikorkeakoulun käyttöön, sekä ammattihenkilökunnan täydennyskoulutukseen.
Projektin suunnitteluvaiheeseen kuuluivat projektisuunnitelman ja käsikirjoituksen laatiminen. Videon kuvaukset suoritettiin oikeassa potilastilanteessa. Videon teknisestä toteutuksesta vastasi Ylivieskan ammattiopiston (YSO) kulttuurialan koulutusohjelman edustajat. Materiaalin editoimisen jälkeen tuote oli valmis testattavaksi kohderyhmällä. Projektin eri vaiheissa toteutettiin laaja-alaista yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa.
Projektimme tuloksena syntyi laadukas video, jota voidaan käyttää opetusmateriaalina osana virtuaalista lääkehoitopeliä. Videon avulla on helppo oppia oikea työskentelymalli. Videon laatua arvioimme esittämällä valmiin tuotoksen sekä työelämässä oleville henkilöille, että sairaanhoitajaopiskelijoille. Saamamme palautteen perusteella katsomme valmiin tuotteen olevan opetuksellisesti tarkoituksenmukainen ja täyttävän sille asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa projektityöskentelynä laadukas opetusvideo lääkehoidon toteuttamisesta PEG-letkun kautta. Projektimme toteutettiin yhteistyössä VILHO-hankkeen kanssa ja video tulee osaksi VILHO-projektin toteuttamaa virtuaalista lääkehoidon peliä. Peli on tarkoitettu ammattikorkeakoulun käyttöön, sekä ammattihenkilökunnan täydennyskoulutukseen.
Projektin suunnitteluvaiheeseen kuuluivat projektisuunnitelman ja käsikirjoituksen laatiminen. Videon kuvaukset suoritettiin oikeassa potilastilanteessa. Videon teknisestä toteutuksesta vastasi Ylivieskan ammattiopiston (YSO) kulttuurialan koulutusohjelman edustajat. Materiaalin editoimisen jälkeen tuote oli valmis testattavaksi kohderyhmällä. Projektin eri vaiheissa toteutettiin laaja-alaista yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa.
Projektimme tuloksena syntyi laadukas video, jota voidaan käyttää opetusmateriaalina osana virtuaalista lääkehoitopeliä. Videon avulla on helppo oppia oikea työskentelymalli. Videon laatua arvioimme esittämällä valmiin tuotoksen sekä työelämässä oleville henkilöille, että sairaanhoitajaopiskelijoille. Saamamme palautteen perusteella katsomme valmiin tuotteen olevan opetuksellisesti tarkoituksenmukainen ja täyttävän sille asetetut tavoitteet.