Djurlåda med rollkort : - Rollbyte som resiliensstärkande metod bland barn
Lundberg, Maria (2010)
Lundberg, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, miten roolinvaihtoa voidaan käyttää resilienssiä vahvistavana menetelmänä lasten keskuudessa. Opinnäytetyössä pohditaan seuraavia kysymyksiä: mikä resilienssi on, mikä on roolivaihto, ja millä tavalla roolinvaihto voidaan käyttää resilienssiä vahvistavana menetelmänä?
Työn teoriaosuudessa käsitellään resilienssiä, sosiaalisia taitoja, empatiaa ja roolinvaihtoa. Työn tuote, Eläinlaatikko, koostuu laatikosta jossa roolikortit ovat. Tuote on tarkoitettu 5 vuoden ikäisille lapsille, jotka ovat päiväkodissa.
Resilienssi tarkoittaa sitä, että jotkut lapset pärjäävät hyvin, siitä huolimatta että he ovat kokeneet jonkinlaisen uhan lapsuutensa aikana. Sosiaalisissa taidoissa on kyse valmiuksista, joita ihminen tarvitsee voidakseen toimia yhdessä muiden kanssa. Sosiaaliset taidot voidaan jakaa eri osaamisalueisiin, ja tässä työssä empatia on keskipisteenä.
Roolikorttien avulla lapsen empatian taitoja kehitetään ja harjoitetaan, mikä tukee lasten sosiaalisia taitoja. Paremmat sosiaaliset taidot myös vahvistavat resilienssiä. Opinnäytetyössä on haluttu nostaa esiin, miten tärkeää on kehittää lasten empaattisuutta ja miten tärkeää on muistaa tukea empatian kehittämistä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään resilienssiä, sosiaalisia taitoja, empatiaa ja roolinvaihtoa. Työn tuote, Eläinlaatikko, koostuu laatikosta jossa roolikortit ovat. Tuote on tarkoitettu 5 vuoden ikäisille lapsille, jotka ovat päiväkodissa.
Resilienssi tarkoittaa sitä, että jotkut lapset pärjäävät hyvin, siitä huolimatta että he ovat kokeneet jonkinlaisen uhan lapsuutensa aikana. Sosiaalisissa taidoissa on kyse valmiuksista, joita ihminen tarvitsee voidakseen toimia yhdessä muiden kanssa. Sosiaaliset taidot voidaan jakaa eri osaamisalueisiin, ja tässä työssä empatia on keskipisteenä.
Roolikorttien avulla lapsen empatian taitoja kehitetään ja harjoitetaan, mikä tukee lasten sosiaalisia taitoja. Paremmat sosiaaliset taidot myös vahvistavat resilienssiä. Opinnäytetyössä on haluttu nostaa esiin, miten tärkeää on kehittää lasten empaattisuutta ja miten tärkeää on muistaa tukea empatian kehittämistä.