Omahoitajat tunnetyöskentelijöinä lastensuojeluyksiköissä
Mäkelä, Jaana; Mäkelä, Marja (2009)
Mäkelä, Jaana
Mäkelä, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten omahoitajat määrittelevät sijoitettujen lasten kanssa tekemäänsä tunnetyöskentelyä ja millä tavoin he toteuttavat sitä 5–12-vuotiaiden lasten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuinka tärkeäksi ja tarpeelliseksi omahoitajat kokevat tunnetyöskentelyn sijoitetun lapsen kannalta ja miten sitä heidän mielestään tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui sijoitettujen lasten tunnekokemuksista, tunnetyöskentelystä, johon sisältyy tunnekasvatus sekä sijoitettujen lasten tunteiden ja kokemusten työstäminen sekä omahoitajan roolista tunnetyöskentelijänä. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kahdeksaa omahoitajaa neljästä eri lastensuojeluyksiköstä Päijät-Hämeen alueelta. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemoiksi muodostuivat omahoitajien määritelmät tunnetyöskentelystä, sijoitettujen lasten tunnetaidot ja tunnekasvatuksen toteuttaminen, sijoitettujen lasten vaikeat kokemukset ja tunteet sekä niiden työstäminen, omahoitajien valmiudet tunnetyöskentelyyn, omahoitajien näkemykset tunnetyöskentelyn merkityksestä lapselle, omahoitajien näkemykset sijoitettujen lasten tunnetyöskentelyn tarpeesta, omahoitajien kehittymistarpeita tunnetyöskentelijöinä ja lastensuojeluyksikön kehittämistarpeita tunnetyöskentelyssä.
Tutkimustulosten perusteella tunnetyöskentely muodostuu tunnekasvatuksesta ja sijoitettujen lasten vaikeiden kokemusten ja tunteiden työstämisestä. Omahoitajat toteuttavat tunnetyöskentelyä monin eri tavoin, erityisesti keskustelun merkitys arjen eri tilanteissa korostuu. Omahoitajat näkevät tunnetyöskentelyn luonnollisena osana työtään ja lastensuojeluyksiköiden arkea sekä ammatillisena tapana toimia. Omahoitajat kokevat tunnetyöskentelyn tärkeäksi sijoitetun lapsen kannalta ja ajattelevat siitä olevan monenlaista hyötyä lapselle. Omahoitajien mielestä heillä itsellään sekä lastensuojeluyksiköissä on joitakin kehittämistarpeita tunnetyöskentelyyn liittyen. Näitä ovat muun muassa ajankäyttö, koulutus, kokemus ja erilaisten tunnetyöskentelyyn tarkoitettujen toiminnallisten menetelmien ja välineiden käyttö.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui sijoitettujen lasten tunnekokemuksista, tunnetyöskentelystä, johon sisältyy tunnekasvatus sekä sijoitettujen lasten tunteiden ja kokemusten työstäminen sekä omahoitajan roolista tunnetyöskentelijänä. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kahdeksaa omahoitajaa neljästä eri lastensuojeluyksiköstä Päijät-Hämeen alueelta. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemoiksi muodostuivat omahoitajien määritelmät tunnetyöskentelystä, sijoitettujen lasten tunnetaidot ja tunnekasvatuksen toteuttaminen, sijoitettujen lasten vaikeat kokemukset ja tunteet sekä niiden työstäminen, omahoitajien valmiudet tunnetyöskentelyyn, omahoitajien näkemykset tunnetyöskentelyn merkityksestä lapselle, omahoitajien näkemykset sijoitettujen lasten tunnetyöskentelyn tarpeesta, omahoitajien kehittymistarpeita tunnetyöskentelijöinä ja lastensuojeluyksikön kehittämistarpeita tunnetyöskentelyssä.
Tutkimustulosten perusteella tunnetyöskentely muodostuu tunnekasvatuksesta ja sijoitettujen lasten vaikeiden kokemusten ja tunteiden työstämisestä. Omahoitajat toteuttavat tunnetyöskentelyä monin eri tavoin, erityisesti keskustelun merkitys arjen eri tilanteissa korostuu. Omahoitajat näkevät tunnetyöskentelyn luonnollisena osana työtään ja lastensuojeluyksiköiden arkea sekä ammatillisena tapana toimia. Omahoitajat kokevat tunnetyöskentelyn tärkeäksi sijoitetun lapsen kannalta ja ajattelevat siitä olevan monenlaista hyötyä lapselle. Omahoitajien mielestä heillä itsellään sekä lastensuojeluyksiköissä on joitakin kehittämistarpeita tunnetyöskentelyyn liittyen. Näitä ovat muun muassa ajankäyttö, koulutus, kokemus ja erilaisten tunnetyöskentelyyn tarkoitettujen toiminnallisten menetelmien ja välineiden käyttö.