”Vähän erilaista” Roppakaupalla kokemuksellisuutta perhepäivähoitajille
Hakulinen, Kaija; Saarinen, Suvi (2010)
Hakulinen, Kaija
Saarinen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101139
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Se on toteutettu yhteistyössä Nurmijärven kunnan per-hepäivähoidon kanssa. Nurmijärven kunnan varhaiskasvatuksen yksi sitova tavoite vuonna 2010 on ollut vahvistaa vuorovaikutusta yhteen lapseen ja huomioida tämä varhaiskasvatuksen arjessa. Meidän pyrkimyksenämme on ollut tuoda tämä teema esiin työskennellessämme kunnan perhepäivähoitajien kanssa. Tämän lisäksi tavoitteenamme on ollut tuottaa perhepäivähoitajille erilaisia kokemuksia toiminnallisten menetelmien kautta. Kolmantena tavoitteenamme oli vahvistaa omia ryhmänohjaamistaitoja.
Teoriaosuudessa käsittelemme perhepäivähoitoa yleensä, vuorovaikutusta sekä toiminnallisten menetelmien mahdollisuuksia. Toteutimme opinnäytetyömme ohjaamalla koko kunnan perhepäivähoitajille kaksi kehittämispäivää ja neljä tiimi-iltaa. Kunnan perhepäivähoitajat ovat jaettu alueellisesti neljään eri tiimiin. Ohjasimme jokaiselle tiimille oman tiimi-illan, jonka runko oli kaikille sama. Käsittelimme vuorovaikutusteemaa erilaisia toiminnallisia menetelmiä apuna käyttäen. Aiheet nousivat perhepäivähoitajien omasta arjesta.
Arvioimme toimintaa havainnoimalla ryhmiä sekä pyytämällä perhepäivähoitajilta kirjalliset palautteet toimintapäivien jälkeen. Tämän lisäksi kävimme suullista dialogia keskenämme, perhepäivähoitajien sekä perhepäivähoidon ohjaajien kanssa. Johtopäätöksistä käy ilmi, että onnistuimme tavoitteissamme hyvin. Käsittelimme lapsen huomioimista monien harjoitustusten avulla mutta emme tiedä, kuinka tämä näkyy perhepäivähoidon arjessa pitkällä tähtäimellä. Toiminnalliset menetelmät olivat perhepäivähoitajille erilainen tapa käsitellä arkeen liittyviä tilanteita. Ryhmänohjaamistaidoistamme saimme positiivista palautetta. Opinnäytetyön tulokset kannustavat meitä jatkamaan työtä sosiaalialalla.
Teoriaosuudessa käsittelemme perhepäivähoitoa yleensä, vuorovaikutusta sekä toiminnallisten menetelmien mahdollisuuksia. Toteutimme opinnäytetyömme ohjaamalla koko kunnan perhepäivähoitajille kaksi kehittämispäivää ja neljä tiimi-iltaa. Kunnan perhepäivähoitajat ovat jaettu alueellisesti neljään eri tiimiin. Ohjasimme jokaiselle tiimille oman tiimi-illan, jonka runko oli kaikille sama. Käsittelimme vuorovaikutusteemaa erilaisia toiminnallisia menetelmiä apuna käyttäen. Aiheet nousivat perhepäivähoitajien omasta arjesta.
Arvioimme toimintaa havainnoimalla ryhmiä sekä pyytämällä perhepäivähoitajilta kirjalliset palautteet toimintapäivien jälkeen. Tämän lisäksi kävimme suullista dialogia keskenämme, perhepäivähoitajien sekä perhepäivähoidon ohjaajien kanssa. Johtopäätöksistä käy ilmi, että onnistuimme tavoitteissamme hyvin. Käsittelimme lapsen huomioimista monien harjoitustusten avulla mutta emme tiedä, kuinka tämä näkyy perhepäivähoidon arjessa pitkällä tähtäimellä. Toiminnalliset menetelmät olivat perhepäivähoitajille erilainen tapa käsitellä arkeen liittyviä tilanteita. Ryhmänohjaamistaidoistamme saimme positiivista palautetta. Opinnäytetyön tulokset kannustavat meitä jatkamaan työtä sosiaalialalla.