RIKKIPITOISUUDEN VAIKUTUS POLTTOAINEEN LAIMENEMISEEN POLTTOAINEJÄRJESTELMÄSSÄ
Ihalainen, Jukka (2019)
Ihalainen, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri polttoaineiden rikkipitoisuuden vaikutusta polttoaine-järjestelmän laimenemiseen siirryttäessä korkearikkisestä polttoaineesta matalarikkiseen polttoaineeseen. Tutkimus toteutettiin käyttäjien sekä kustannustehokkuuden näkökulmasta. Tutkimustarve perustui vanhaan uskomukseen, jossa vain polttoaineen hinta on ratkaisevassa asemassa polttoaineiden hankinnassa.
Opinnäytetyö pohjautuu Finnlines Oyj:n operoimaan rahtimatkustaja eli ropax-alus M/S Finnstariin ja liikennealueen erikoisvaatimuksiin. Finnstarin pääasiallinen liikennealue Itämeri kuuluu kansainvälisen merenkulun kattojärjestön (IMO) määrittelemiin erityisen herkkiin merialueisiin, jossa polttoaineen rikkipitoisuus on rajattu S < 0,1% m/m ilman pakokaasujen puhdistuslaitteistoja käyttävillä aluksilla. Pääkysymyksenä tutkimuksessa oli, mikä polttoainelaaduista olisi kokonaisvaltaisesti kustannustehokkain käytössä. Tutkimus toteutettiin vertailemalla keskenään matemaattisia laskelmia aluksen omiin ja laboratorion mittaustuloksiin.
Tämän opinnäytetyön mukaisesti tutkittujen toimien sekä polttoaineen rikkipitoisuuden vaikutusta polttoainejärjestelmän laimenemiseen tulee arvioida myöhemmin lisää. Tässä tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että Finnstarissa käytössä oleva kalliimpi ULS MGO -laatu on normaaliolosuhteissa huomattavasti kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin halvempi LS MGO -laatu. Tämän opinnäytetyön ja mittaustoiminnan arvioinnista saatavia tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää myös muissa Finnlines Oyj:n operoimissa aluksissa.
Opinnäytetyö pohjautuu Finnlines Oyj:n operoimaan rahtimatkustaja eli ropax-alus M/S Finnstariin ja liikennealueen erikoisvaatimuksiin. Finnstarin pääasiallinen liikennealue Itämeri kuuluu kansainvälisen merenkulun kattojärjestön (IMO) määrittelemiin erityisen herkkiin merialueisiin, jossa polttoaineen rikkipitoisuus on rajattu S < 0,1% m/m ilman pakokaasujen puhdistuslaitteistoja käyttävillä aluksilla. Pääkysymyksenä tutkimuksessa oli, mikä polttoainelaaduista olisi kokonaisvaltaisesti kustannustehokkain käytössä. Tutkimus toteutettiin vertailemalla keskenään matemaattisia laskelmia aluksen omiin ja laboratorion mittaustuloksiin.
Tämän opinnäytetyön mukaisesti tutkittujen toimien sekä polttoaineen rikkipitoisuuden vaikutusta polttoainejärjestelmän laimenemiseen tulee arvioida myöhemmin lisää. Tässä tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että Finnstarissa käytössä oleva kalliimpi ULS MGO -laatu on normaaliolosuhteissa huomattavasti kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin halvempi LS MGO -laatu. Tämän opinnäytetyön ja mittaustoiminnan arvioinnista saatavia tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää myös muissa Finnlines Oyj:n operoimissa aluksissa.