Kehittämisasiakirjan viestinnän vaikutus strategian viemisessä kytännön työtä ohjaavaksi toiminnaksi
Tanskanen, Eija (2010)
Tanskanen, Eija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118808
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on selvitetty miten organisaation kehittämisasiakirjan viestintä on tukenut strategian viemistä käytännön toiminnaksi. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja vertailla miten viestintä edistää ja miten eri henkilöstöryhmien työkäyttäytyminen tukee strategian toteuttamista. Tavoittee-seen päästään alaongelmia tutkimalla: miten kehittämisasiakirja tunnetaan ja miten siitä on viestitty ja millainen vaikutus kehittämisasiakirjalla on työtoimintaan, työmotivaatioon ja organisaation ajattelu- ja tomintatapaan. Kohdeorganisaationa on julkisen sektorin koulutuksen järjestäjä. Tutkimuksen kohteena oli koko henkilöstö.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan viestintää ja organisaatiokäyttäytymistä. Viestintää on lähestytty selvittämällä yhteisö-, työyhteisö-, ja johtamisviestintää. Organisaatiokäyttäytymistä on selvitetty vastaajien asenteilla, motivaatioilla ja organisaation ilmapiirillä ja yrityskulttuurilla. Johtajuutta ja esimiestyötä on lähestytty asioiden (management), ihmisten (leadership) ja muutoksen (change leadership) johtamista selvittämällä. Empiirinen aineisto koostuu kahdesta kyselystä. Tutkimus on Surveytutkimus, jossa on kuvailtu ja vertailu määrällistä ja laa-dullista aineistoa analysoimalla 222 vastaajan tulokset.
Tutkimuksessa löydettiin tukea ajatukselle, hypoteesiin: kehittämisasiakirjaa ja sen tavoitetta ei tunnettu organisaatiossa tarpeeksi hyvin. Sen sisällön tavoitetilan viestinnässä ja viemisessä käytännön työtä ohjaavaksi toiminnaksi on vielä kehittämisen varaa. Esimiehen innostava asenne ja rooli on korostunut ja viestinnän sisällöltä vaaditaan selkeäkielisyyttä ja konkretiaa. Kehittämisasiakirjan vastuullisuus-arvo on selkeänä mielessä ja työyhteisössä on hyvä työskennellä, vaikka kehittämisasiakirjan tavoite on muuttanut vain jonkin verran toimintatapaa arkityössä. Tulokset osoittavat, että henkilöstöllä on halu tavoitetilan saavuttamiseksi, mutta työkalut puuttuvat vielä osittain.
Organisaation kehittämisen ja tulevaisuuden kannalta keskeisen asian, tavoitetilan viestinnän suunnitteluun, laatuun, toimeenpanoon ja arviointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kehityskeskustelu on hyvä tilaisuus keskustella henkilökohtaisesti kehittämisasiakirjan tavoitetilasta ja siihen pääsemisestä
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan viestintää ja organisaatiokäyttäytymistä. Viestintää on lähestytty selvittämällä yhteisö-, työyhteisö-, ja johtamisviestintää. Organisaatiokäyttäytymistä on selvitetty vastaajien asenteilla, motivaatioilla ja organisaation ilmapiirillä ja yrityskulttuurilla. Johtajuutta ja esimiestyötä on lähestytty asioiden (management), ihmisten (leadership) ja muutoksen (change leadership) johtamista selvittämällä. Empiirinen aineisto koostuu kahdesta kyselystä. Tutkimus on Surveytutkimus, jossa on kuvailtu ja vertailu määrällistä ja laa-dullista aineistoa analysoimalla 222 vastaajan tulokset.
Tutkimuksessa löydettiin tukea ajatukselle, hypoteesiin: kehittämisasiakirjaa ja sen tavoitetta ei tunnettu organisaatiossa tarpeeksi hyvin. Sen sisällön tavoitetilan viestinnässä ja viemisessä käytännön työtä ohjaavaksi toiminnaksi on vielä kehittämisen varaa. Esimiehen innostava asenne ja rooli on korostunut ja viestinnän sisällöltä vaaditaan selkeäkielisyyttä ja konkretiaa. Kehittämisasiakirjan vastuullisuus-arvo on selkeänä mielessä ja työyhteisössä on hyvä työskennellä, vaikka kehittämisasiakirjan tavoite on muuttanut vain jonkin verran toimintatapaa arkityössä. Tulokset osoittavat, että henkilöstöllä on halu tavoitetilan saavuttamiseksi, mutta työkalut puuttuvat vielä osittain.
Organisaation kehittämisen ja tulevaisuuden kannalta keskeisen asian, tavoitetilan viestinnän suunnitteluun, laatuun, toimeenpanoon ja arviointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kehityskeskustelu on hyvä tilaisuus keskustella henkilökohtaisesti kehittämisasiakirjan tavoitetilasta ja siihen pääsemisestä