Att bygga upp ett företags visuella indetitet
Schantz, Andreas von (2010)
Schantz, Andreas von
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218876
Tiivistelmä
För att vara ett konkurrenskraftigt företag måste man ha en fungerande visuell identitet. Den visuella identiteten är företagets synligaste del. Därför är det ytterst viktigt att före-taget vet hur de vill se ut och hur de vill bli uppfattade av omgivningen. Syftet med det-ta arbete är att bygga upp en förståelse för företagets visuella identitet och hur man till-sammans med teori skapar ett företags ansikte. Arbetet ger läsaren en uppfattning hur man planerar och genomför en visuell identitet. Viktiga element i den visuella identite-ten som logo och företagsmärket, typografi och färger behandlas också i arbetet. I slutet presenteras Qualproof Oy:s visuella identitet och grafiska manual som skapades under projektets gång. To be a competitive company you have to have a functional visual identity. The visual identity is the most visible part of the company. Therefore it is very important for a com-pany to know what they want to look like and how they want to be understood. The inten-tion(intent, purpose) of this thesis is to build an understanding of a company’s visual identity and how you together with the theory create a company’s face. The thesis gives the reader an idea of how to plan and accomplish a visual identity. Important elements of the visual identity such as Logo and symbol, typography and colors are also beeing trea-ted in the thesis. The visual identity that has been created for Qualproof Oy during this thesis is presented in the end of the thesis.