Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia Pesäpuu ry:n sukulaissijaisvanhemmuuskoulutuksesta ja -työskentelymallista
Sämpi, Milla (2010)
Sämpi, Milla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017831
Tiivistelmä
Sämpi, Milla. Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia Pesäpuu ry:n sukulaissijaisvanhemmuuskoulutuksesta ja -työskentelymallista. Oulu, syksy 2010, 87 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia Pesäpuu ry:n sukulaissijaisvanhemmuustyöskentelymallista ja siihen liittyvästä koulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten työskentelymallia ja koulutusta voidaan kehittää.
Opinnäyteyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytettiin kahdenlaista aineistoa. Opinnäytetyön primaarinen aineisto kerättiin kevään 2010 aikana Pesäpuu ry:n koulutukseen vuosina 2005–2009 osallistuneilta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiltä (n=39) avoimia ja strukturoituja kysymyksiä sisältävällä verkkokyselyllä. Sekundaarisena aineistona käytettiin palautetta, jota Pesäpuu ry on systemaattisesti kerännyt koulutukseen osallistuneilta sosiaalityöntekijöiltä (n=160). Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyöhön osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden kokemusten perusteella koulutus antoi sukulaissijoitustyöskentelyyn tietoa ja työkaluja. Sosiaalityöntekijät kokivat sukulaissijaisvanhemmuustyöskentelymallin käyttö- ja sovelluskelpoiseksi, joskin koettiin, että sen käyttämiseen ei ole riittävästi resursseja. Sosiaalityöntekijöiden kokemusten mukaan koulutusta tulisi pidentää ja mallin käyttämisen tueksi olisi hyvä järjestää työnohjauksellista jatkoseurantaa. Jatkotutkimushaasteena olisi selvittää mallin mukaiseen työskentelyyn osallistuneiden sukulaissijaisperheiden kokemuksia saamastaan valmennuksesta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia Pesäpuu ry:n sukulaissijaisvanhemmuustyöskentelymallista ja siihen liittyvästä koulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten työskentelymallia ja koulutusta voidaan kehittää.
Opinnäyteyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytettiin kahdenlaista aineistoa. Opinnäytetyön primaarinen aineisto kerättiin kevään 2010 aikana Pesäpuu ry:n koulutukseen vuosina 2005–2009 osallistuneilta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiltä (n=39) avoimia ja strukturoituja kysymyksiä sisältävällä verkkokyselyllä. Sekundaarisena aineistona käytettiin palautetta, jota Pesäpuu ry on systemaattisesti kerännyt koulutukseen osallistuneilta sosiaalityöntekijöiltä (n=160). Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyöhön osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden kokemusten perusteella koulutus antoi sukulaissijoitustyöskentelyyn tietoa ja työkaluja. Sosiaalityöntekijät kokivat sukulaissijaisvanhemmuustyöskentelymallin käyttö- ja sovelluskelpoiseksi, joskin koettiin, että sen käyttämiseen ei ole riittävästi resursseja. Sosiaalityöntekijöiden kokemusten mukaan koulutusta tulisi pidentää ja mallin käyttämisen tueksi olisi hyvä järjestää työnohjauksellista jatkoseurantaa. Jatkotutkimushaasteena olisi selvittää mallin mukaiseen työskentelyyn osallistuneiden sukulaissijaisperheiden kokemuksia saamastaan valmennuksesta.