Katy Perryn listaykköset avattuina
Takanen, Juha (2019)
Takanen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Katy Perryn yhdeksää Billboardin Hot 100 -listalla ensimmäiselle sijalle noussutta kappaletta. Kappaleista kahdeksaa ovat olleet tekemässä säveltäjät Max Martin ja Dr. Luke, joten tutkimukseni on isoilta osin heidän sävellystyylinsä tutkimista. Uusissa taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa painotetaan säveltämisen tärkeyttä ja opinnäytetyö tehtiin vastaamaan kasvavaan sävellysopetuksen tarpeeseen tuottamalla tietoa modernien pop-kappaleiden sisältämistä ilmiöistä.
Opinnäytetyössä selvitettiin sekä laadullisten että määrällisten menetelmien avulla, millaisia elementtejä näistä kappaleista löytyy. Sointu- ja rakenneanalyysien lisäksi erityistä painoarvoa annettiin laulumelodian käyttäytymiselle sekä siinä esiintyville ilmiöille. Sanoitukset jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimus toteutettiin Cubase-äänitysohjelmalla selvittämällä kappaleista sen avulla rakenteet, sointukierrot sekä laulumelodia, joka kirjoitettiin MIDI-nuotein normaalin nuottikirjoituksen sijaan. Kappaleiden analyysin lisäksi tutkittiin, mitä Max Martin ja Dr. Luke ovat itse sanoneet sävellysprosesseistaan.
Kappaleista nousi esiin jonkin verran yhteisiä tekijöitä ja samankaltaisia ilmiöitä, niin laulumelodian käyttäytymisen kuin soinnutuksen ja rakenteidenkin suhteen. Tulokset tarjoavat tietoa moderneissa pop-kappaleissa esiintyvistä lainalaisuuksista kaikille asiasta kiinnostuneille. Erityisesti kappaleiden eri osien välillä tapahtuvaa variaatiota kuvattiin työssä huolellisesti.
Cubase-äänitysohjelman käyttö analyysin työvälineenä on harvinaista, joten opinnäytetyö tarjoaa myös musiikkiteknologista tietoa esittelemällä uudenlaisen tavan tehdä musiikkianalyysia.
Opinnäytetyössä selvitettiin sekä laadullisten että määrällisten menetelmien avulla, millaisia elementtejä näistä kappaleista löytyy. Sointu- ja rakenneanalyysien lisäksi erityistä painoarvoa annettiin laulumelodian käyttäytymiselle sekä siinä esiintyville ilmiöille. Sanoitukset jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimus toteutettiin Cubase-äänitysohjelmalla selvittämällä kappaleista sen avulla rakenteet, sointukierrot sekä laulumelodia, joka kirjoitettiin MIDI-nuotein normaalin nuottikirjoituksen sijaan. Kappaleiden analyysin lisäksi tutkittiin, mitä Max Martin ja Dr. Luke ovat itse sanoneet sävellysprosesseistaan.
Kappaleista nousi esiin jonkin verran yhteisiä tekijöitä ja samankaltaisia ilmiöitä, niin laulumelodian käyttäytymisen kuin soinnutuksen ja rakenteidenkin suhteen. Tulokset tarjoavat tietoa moderneissa pop-kappaleissa esiintyvistä lainalaisuuksista kaikille asiasta kiinnostuneille. Erityisesti kappaleiden eri osien välillä tapahtuvaa variaatiota kuvattiin työssä huolellisesti.
Cubase-äänitysohjelman käyttö analyysin työvälineenä on harvinaista, joten opinnäytetyö tarjoaa myös musiikkiteknologista tietoa esittelemällä uudenlaisen tavan tehdä musiikkianalyysia.