WEB-PALVELUN TOTEUTETTAVUUS : Case: YourEvent
Hyvönen, Jani; Karhunen, Jaakko (2010)
Hyvönen, Jani
Karhunen, Jaakko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718661
Tiivistelmä
Harjoittelujakson aikana syntyi liikeidea verkossa toimivasta YourEvent-nimisestä tapahtumakalen-terista. Sen asiakkaita ovat tapahtumajärjestäjät, joiden tapahtumia palvelu mainostaa rekisteröity-neille käyttäjilleen. Rekisteröitymällä käyttäjät voivat rajata kiinnostuksen kohteet. Mainostaminen tapahtuu pääosin sähköpostin kautta ja käyttäjät saavat vain tietoa heitä kiinnostavista tapahtumista.
Toimeksiantaja halusi selvittää, onko liikeidea hyvä ja tarvitseeko sitä vielä kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kannattaako aiemmin kehitettyä liikeideaa toteuttaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin liiketoiminnan toteutettavuusselvitystä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti liiketoimintaan liittyviä asioita ja käsitteitä, jotka olivat olennaisia toteutettavuusselvityksen kannalta. Yhtenä aiheena käsiteltiin mitä toteutettavuusselvitys pitää sisällään.
Tutkimusosuus koostui toteutettavuusselvityksestä, jossa tutkittiin onko liikeidea mahdollinen to-teuttaa, onko se käytännöllinen ja toteuttamiskelpoinen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, ettei kyseinen liikeidea ole vielä täysin toteuttamiskelpoinen. Lisäksi havaittiin, että liikeideaa pitää kehittää sekä saatiin kuva mahdollisista kilpailijoista. Tutki-muksen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia liikeidean parantamiseksi.
Toimeksiantaja halusi selvittää, onko liikeidea hyvä ja tarvitseeko sitä vielä kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kannattaako aiemmin kehitettyä liikeideaa toteuttaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin liiketoiminnan toteutettavuusselvitystä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti liiketoimintaan liittyviä asioita ja käsitteitä, jotka olivat olennaisia toteutettavuusselvityksen kannalta. Yhtenä aiheena käsiteltiin mitä toteutettavuusselvitys pitää sisällään.
Tutkimusosuus koostui toteutettavuusselvityksestä, jossa tutkittiin onko liikeidea mahdollinen to-teuttaa, onko se käytännöllinen ja toteuttamiskelpoinen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, ettei kyseinen liikeidea ole vielä täysin toteuttamiskelpoinen. Lisäksi havaittiin, että liikeideaa pitää kehittää sekä saatiin kuva mahdollisista kilpailijoista. Tutki-muksen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia liikeidean parantamiseksi.