Jäälinna-tapahtuman sponsorointiyhteistyö
Kiljunen, Jenna; Siiskonen, Silja (2010)
Kiljunen, Jenna
Siiskonen, Silja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618558
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Jäälinna-tapahtuman sponsorointi. Tarkoituksena oli selvittää, miksi Savonlinnan Jäälinna-tapahtumaa on sponsoroitu, miten tapahtumatuotteen muutokset vaikuttavat sponsorointiin ja kuinka yhteistyötä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Tapahtuman järjestäjänä toimii Jäälinna ry ja toimeksiantajanamme oli Jäälinna ry:n toiminnanjohtaja Tuomo Jantunen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tapahtumaa tuotteena ja tapahtuman sponsorointia. Sponsorointi on kohteen ja sponsorin välinen yhteistyömuoto, jossa sponsori tukee kohdetta rahan, palveluin ja/tai tavaran muodossa ja kohde antaa sponsorille vähintään näkyvyyttä.
Tutkimuksemme oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Jäälinna-tapahtumaa vuonna 2009 ja 2010 sponsoroineille yrityksille. Haastateltaviksi valittiin 14 sponsoriyrityksen yhteyshenkilöä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Jäälinna-tapahtumaa sponsoroitiin, koska tapahtuman koettiin olevan tärkeä Savonlinnan imagolle ja talvimatkailulle. Lisäksi tapahtumaa pidettiin ainutlaatuisena. Tutkimustuloksista selvisi myös, että tapahtumatuotteen muutoksella on vaikutusta sponsorointiin ja sponsorointisuhteisiin. Jäälinna-tapahtuman muutoksista sponsorointiin vaikutti eniten tapahtuman pienuus Savonlinnassa. Tutkimuksessamme selveni, että sponsorointiyhteistyötä tulisi kehittää toimivammaksi ja johdonmukaisemmaksi. Sponsorit toivoivat, että mainonnallisia hyödyntämiskeinoja käytettäisiin laajemmin, suhdetoiminnallista hyötyä vietäisiin eteenpäin ja yhteistyötä majoitus- ja matkailuyritysten kanssa kehitettäisiin, jotta tapahtumasta tulisi asiakkaille myyntikelpoinen pakettimatka oheistuotteineen. Jatkotutkimusehdotuksena oli Jäälinna-tapahtuman imagotutkimus.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tapahtumaa tuotteena ja tapahtuman sponsorointia. Sponsorointi on kohteen ja sponsorin välinen yhteistyömuoto, jossa sponsori tukee kohdetta rahan, palveluin ja/tai tavaran muodossa ja kohde antaa sponsorille vähintään näkyvyyttä.
Tutkimuksemme oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Jäälinna-tapahtumaa vuonna 2009 ja 2010 sponsoroineille yrityksille. Haastateltaviksi valittiin 14 sponsoriyrityksen yhteyshenkilöä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Jäälinna-tapahtumaa sponsoroitiin, koska tapahtuman koettiin olevan tärkeä Savonlinnan imagolle ja talvimatkailulle. Lisäksi tapahtumaa pidettiin ainutlaatuisena. Tutkimustuloksista selvisi myös, että tapahtumatuotteen muutoksella on vaikutusta sponsorointiin ja sponsorointisuhteisiin. Jäälinna-tapahtuman muutoksista sponsorointiin vaikutti eniten tapahtuman pienuus Savonlinnassa. Tutkimuksessamme selveni, että sponsorointiyhteistyötä tulisi kehittää toimivammaksi ja johdonmukaisemmaksi. Sponsorit toivoivat, että mainonnallisia hyödyntämiskeinoja käytettäisiin laajemmin, suhdetoiminnallista hyötyä vietäisiin eteenpäin ja yhteistyötä majoitus- ja matkailuyritysten kanssa kehitettäisiin, jotta tapahtumasta tulisi asiakkaille myyntikelpoinen pakettimatka oheistuotteineen. Jatkotutkimusehdotuksena oli Jäälinna-tapahtuman imagotutkimus.