Ilkka-Yhtymän henkilöstön atk-koulutus : Asenteet ja oman osaamisen kehittäminen
Koskilammi, Tero (2010)
Koskilammi, Tero
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618555
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty Ilkka-Yhtymän atk-koulutukseen, joka järjestettiin Ilkka-akatemia-hankkeen puitteissa vuonna 2007. Tutkimuksen kohteena oli Ilkka-Yhtymän sähköisen liiketoiminnan yksikön henkilöstö. Työn
tarkoituksena oli hakea vaikutuksia henkilöstön asenteisiin ja heidän oman osaamisen kehittämiseen. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka hyvin Ilkka-akatemia on tukenut toimintatapojen kehityksen muutosta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin Ilkka-Yhtymää ja Ilkka-akatemiaa, sähköistä liiketoimintaa sekä yksilöiden osaamista ja sen kehittämistä. Tarkoituksena oli luoda lukijalle selvä kuva Ilkka-akatemia-hankkeesta ja sen
tarkoituksesta. Toisena tavoitteena oli selvittää yksilön osaamisen ja sen kehittämisen tärkeimmät elementit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin Ilkka-Yhtymän toimipisteessä, jossa haastateltavina olivat Ilkka-Yhtymän sähköisen liiketoiminnan
yksikön henkilöstöä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta hyvänä asiana, että koulutuksen tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan. Vahvuutena koulutuksessa oli se, että koko Ilkka-Yhtymän henkilöstö osallistui siihen ja kouluttajat tulivat sekä yrityksen sisältä että ammattikorkeakouluista. Koulutuksessa henkilöstön olisi voinut jakaa pienempiin ryhmiin ja koulutus olisi voinut olla pitkäkestoisempi, jolloin koulutettavat olisivat saaneet vielä syvempää osaamista.
tarkoituksena oli hakea vaikutuksia henkilöstön asenteisiin ja heidän oman osaamisen kehittämiseen. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka hyvin Ilkka-akatemia on tukenut toimintatapojen kehityksen muutosta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin Ilkka-Yhtymää ja Ilkka-akatemiaa, sähköistä liiketoimintaa sekä yksilöiden osaamista ja sen kehittämistä. Tarkoituksena oli luoda lukijalle selvä kuva Ilkka-akatemia-hankkeesta ja sen
tarkoituksesta. Toisena tavoitteena oli selvittää yksilön osaamisen ja sen kehittämisen tärkeimmät elementit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin Ilkka-Yhtymän toimipisteessä, jossa haastateltavina olivat Ilkka-Yhtymän sähköisen liiketoiminnan
yksikön henkilöstöä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta hyvänä asiana, että koulutuksen tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan. Vahvuutena koulutuksessa oli se, että koko Ilkka-Yhtymän henkilöstö osallistui siihen ja kouluttajat tulivat sekä yrityksen sisältä että ammattikorkeakouluista. Koulutuksessa henkilöstön olisi voinut jakaa pienempiin ryhmiin ja koulutus olisi voinut olla pitkäkestoisempi, jolloin koulutettavat olisivat saaneet vielä syvempää osaamista.