Kohti laadukasta työvoimakoulutusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun Täydennyskoulutuksessa
Suokas, Aulikki (2010)
Suokas, Aulikki
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618436
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka tehtiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun Täydennyskoulutus yksikölle. Opinnäytetyön aihe syntyi käytännön tarpeen myötä ja sen tavoitteena oli kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun Täydennyskoulutus yksikössä järjestettävien työvoimapoliittisten aikuiskoulutusten prosessia. Työ aloitettiin prosessin nykytilan mallintamisesta ja lopputuloksena syntyi kehittynyt prosessikuvaus. Haluttiin löytää uusia hyviä käytänteitä olemassa olevaan prosessiin laadun toteuttamisen kannalta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui laadusta ja laatujohtamisesta sekä toiminnan kuvaamisesta pro-sessien avulla. Lisäksi kerrottiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun laatutyöstä sekä työvoimapoliit-tisesta aikuiskoulutuksesta. Työn tiedonkeruu muodostui työvoimapoliittisen koulutuksen opiskelijahaastatteluista sekä Täydennyskoulutus yksikön henkilökuntahaastatteluista. Opiskelijoille tehtiin strukturoitu kysely web-pohjaista ZEF-työkalua hyväksikäyttäen ja henkilökunnan haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineistona käytettiin lähdekirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Kehittämistehtävän tulosten mukaan koulutustuotannon laatu todettiin opiskelijakyselyssä odotuksia vastaavaksi. Opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutuksen kokonaisuuteen ja ammattitaidon koettiin lisääntyneen ja oman osaamisen kehittyneen. Osa opiskelijoista työllistyi koulutuksen jälkeen koulutuksen aikaiseen työssäoppimispaikkaansa. Henkilökunnan haastatteluiden perusteella merkittävim-mät kehittämiskohteet olivat työvoimapoliittisen koulutuksen tarjousprosessin vastuiden määrittely, asiakaspalautteiden systemaattinen käsittely ja hyödyntäminen sekä toteutuneen koulutusprosessin analysointi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui laadusta ja laatujohtamisesta sekä toiminnan kuvaamisesta pro-sessien avulla. Lisäksi kerrottiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun laatutyöstä sekä työvoimapoliit-tisesta aikuiskoulutuksesta. Työn tiedonkeruu muodostui työvoimapoliittisen koulutuksen opiskelijahaastatteluista sekä Täydennyskoulutus yksikön henkilökuntahaastatteluista. Opiskelijoille tehtiin strukturoitu kysely web-pohjaista ZEF-työkalua hyväksikäyttäen ja henkilökunnan haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineistona käytettiin lähdekirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Kehittämistehtävän tulosten mukaan koulutustuotannon laatu todettiin opiskelijakyselyssä odotuksia vastaavaksi. Opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutuksen kokonaisuuteen ja ammattitaidon koettiin lisääntyneen ja oman osaamisen kehittyneen. Osa opiskelijoista työllistyi koulutuksen jälkeen koulutuksen aikaiseen työssäoppimispaikkaansa. Henkilökunnan haastatteluiden perusteella merkittävim-mät kehittämiskohteet olivat työvoimapoliittisen koulutuksen tarjousprosessin vastuiden määrittely, asiakaspalautteiden systemaattinen käsittely ja hyödyntäminen sekä toteutuneen koulutusprosessin analysointi.