Asiakaslähtöinen messutapahtuman tuottaminen ja markkinointiviestintä : kohderyhmänä 18-25-vuotiaat nuoret aikuiset
Koppanen, Kaisa; Gustafsson, Salli (2010)
Koppanen, Kaisa
Gustafsson, Salli
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017805
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään asiakaslähtöistä messutapahtuman tuottamista ja sen markkinointiviestinnän keinoja. Työn toimeksiantaja oli Turun Messukeskus Oy, joka on sekä alueellisesti että valtakunnallisesti merkittävä messujärjestäjä. Työn tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla nuorten aikuisten käyntejä messutapahtumissa olisi mahdollista lisätä. Aihetta lähestyttiin tapahtumatuottamisen ja markkinointiviestinnän näkökulmista.
Työn tietoperusta käsittelee asiakaslähtöistä tapahtumatuottamista keskittyen tapahtumatarjooman ja tapahtumien sisällön rakentamiseen tuotekehitysmallia hyödyntäen. Toinen tietoperustan keskeinen osa-alue on tapahtuman markkinointiviestintä, joka keskittyy mediavalintoihin ja imagon muodostumiseen. Työssä hyödynnettiin aikaisempaa tutkimusmateriaalia messujen vetovoimatekijöistä sekä medioiden käytöstä nuorten aikuisten keskuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kohderyhmälle osoitetulla kyselyllä, jolla selvitettiin nuorten aikuisten mielipiteitä messutapahtumista ja niiden markkinointiviestinnästä. Kyselyselvitys suoritettiin pääosin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Jakelukanavina toimivat sähköpostirekisteri ja sosiaalinen media. Messutapahtumien ja niiden markkinointiviestintäkeinojen taustojen selvittämiseksi haastateltiin toimeksiantajan edustajia.
Kyselyselvityksen vastausten perusteella nuoret aikuiset kokivat messut mielenkiintoisena ja hyödyllisenä tapahtumana. Messutarjooma sisältää kohderyhmää kiinnostavia teemoja, mutta tapahtumien vanhahtava imago ja kallis hinta nakertavat kohderyhmän mielenkiintoa osallistua messuille. Vaikka messutapahtumien markkinointiviestintä koettiin suhteellisen näkyväksi, viestinnän odotettiin olevan tapahtumakohtaisesti enemmän nuorille aikuisille suunnattua. Nuorten messuosallistumiseen pystyttäisiin vaikuttamaan kehittämällä tapahtumien imagoa, tarkastamalla hintahyötysuhdetta sekä kohdistamalla markkinointiviestintää nuorten aikuisten suosimiin medioihin.
Työn tietoperusta käsittelee asiakaslähtöistä tapahtumatuottamista keskittyen tapahtumatarjooman ja tapahtumien sisällön rakentamiseen tuotekehitysmallia hyödyntäen. Toinen tietoperustan keskeinen osa-alue on tapahtuman markkinointiviestintä, joka keskittyy mediavalintoihin ja imagon muodostumiseen. Työssä hyödynnettiin aikaisempaa tutkimusmateriaalia messujen vetovoimatekijöistä sekä medioiden käytöstä nuorten aikuisten keskuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kohderyhmälle osoitetulla kyselyllä, jolla selvitettiin nuorten aikuisten mielipiteitä messutapahtumista ja niiden markkinointiviestinnästä. Kyselyselvitys suoritettiin pääosin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Jakelukanavina toimivat sähköpostirekisteri ja sosiaalinen media. Messutapahtumien ja niiden markkinointiviestintäkeinojen taustojen selvittämiseksi haastateltiin toimeksiantajan edustajia.
Kyselyselvityksen vastausten perusteella nuoret aikuiset kokivat messut mielenkiintoisena ja hyödyllisenä tapahtumana. Messutarjooma sisältää kohderyhmää kiinnostavia teemoja, mutta tapahtumien vanhahtava imago ja kallis hinta nakertavat kohderyhmän mielenkiintoa osallistua messuille. Vaikka messutapahtumien markkinointiviestintä koettiin suhteellisen näkyväksi, viestinnän odotettiin olevan tapahtumakohtaisesti enemmän nuorille aikuisille suunnattua. Nuorten messuosallistumiseen pystyttäisiin vaikuttamaan kehittämällä tapahtumien imagoa, tarkastamalla hintahyötysuhdetta sekä kohdistamalla markkinointiviestintää nuorten aikuisten suosimiin medioihin.