Lounasasiakkaan arvontuotanto - Case ZoomUp
Granroth, Riikka (2010)
Granroth, Riikka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa asiakaskäyttäytymisen keskeiset tekijät, asiakkaan kokema arvo lounasprosessissa sekä selvittää, mitä tutkittavat pitävät ravintola ZoomUpin lounaasta. Teoriapohjana toimii kuluttajakäyttäytyminen, kuluttajan arvot sekä ruoan tärkeys sekä fyysiselle että psyykkiselle hyvinvoinnille.
Lounasasiakkaiden käyttäytymistä tutkittiin tekemällä strukturoitu kysely ravintola ZoomUpin kanta-asiakasrekisterille. Kysely lähetettiin sataan sähköpostiosoitteeseen, joista 48 vastasi. Vastausten pohjalta tulokset arvioitiin yleisesti, ikäluokittain ja miessukupuolen mukaan.
Tutkimustulokset olivat pääosittain erittäin yhteneväisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta. Vastaajat halusivat terveellistä, hyvää ja halpaa ruokaa lounaaksi. Kanta-asiakkuudessa tärkeimpiä tekijöitä olivat ainoastaan alennukset ja bonukset. Yleisesti ravintola ZoomUpin ruoka koettiin maukkaaksi ja palvelu hyväksi. Arkilounaan tasalaatuisuus kuitenkin koettiin puutteelliseksi, mutta myös hintavaksi käytäväksi joka päivä.
Ravintola ZoomUpilla on jo oma kanta-asiakkaidensa ryhmä. Asiakkaita saataisiin lisää parantamalla ravintolan mainontaa, lounaslistan kiertoa ja lounaiden tasalaatuisuutta. Ravintolalle olisi tärkeää ottaa myös huomioon tulevaisuuden ruokatrendit, jotka ovat menossa kohti entistäkin terveellisempiä vaihtoehtoja. Kuitenkaan hinnat eivät saa nousta liian korkeiksi ellei ravintola pysty luomaan asiakkaille erityistä kokemusta, josta he olisivat valmiita myös maksamaan.
Lounasasiakkaiden käyttäytymistä tutkittiin tekemällä strukturoitu kysely ravintola ZoomUpin kanta-asiakasrekisterille. Kysely lähetettiin sataan sähköpostiosoitteeseen, joista 48 vastasi. Vastausten pohjalta tulokset arvioitiin yleisesti, ikäluokittain ja miessukupuolen mukaan.
Tutkimustulokset olivat pääosittain erittäin yhteneväisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta. Vastaajat halusivat terveellistä, hyvää ja halpaa ruokaa lounaaksi. Kanta-asiakkuudessa tärkeimpiä tekijöitä olivat ainoastaan alennukset ja bonukset. Yleisesti ravintola ZoomUpin ruoka koettiin maukkaaksi ja palvelu hyväksi. Arkilounaan tasalaatuisuus kuitenkin koettiin puutteelliseksi, mutta myös hintavaksi käytäväksi joka päivä.
Ravintola ZoomUpilla on jo oma kanta-asiakkaidensa ryhmä. Asiakkaita saataisiin lisää parantamalla ravintolan mainontaa, lounaslistan kiertoa ja lounaiden tasalaatuisuutta. Ravintolalle olisi tärkeää ottaa myös huomioon tulevaisuuden ruokatrendit, jotka ovat menossa kohti entistäkin terveellisempiä vaihtoehtoja. Kuitenkaan hinnat eivät saa nousta liian korkeiksi ellei ravintola pysty luomaan asiakkaille erityistä kokemusta, josta he olisivat valmiita myös maksamaan.