2D-VIIVAKOODIEN HYÖDYNTÄMINEN VÄHITTÄISKAUPASSA KULUTTAJILLE SUUNNATTUNA PALVELUNA
Rivinoja, Mikko (2010)
Rivinoja, Mikko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa koskien 2D-viivakoodeilla mahdollistettavaa kuluttajille suunnattua mobiilia palvelua sekä tutkia, mitä lisäarvoa kyseinen palvelu kuluttajille ja yrityksille toisi. Teoriaa on koottu kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä, ja palvelun ominaisuuksia ja toimintaa koskevia asioita selvitettiin kuluttajia sekä yritysten edustajia haastattelemalla.
Tavoitteena oli selvittää, mitä tietoa kuluttajat tuotepakkauksista hakevat ja mitä lisätietoa he mahdollisesti haluaisivat saada. Lisäksi tutkittiin kyseisen mobiilin tuoteselosteen ja Internet-pohjaisen kulutusseurantapalvelun käyttöhalukkuutta. Ne voitaisiin mahdollistaa 2D-viivakoodeja hyödyntämällä. Yrityksiltä ja eri organisaatioilta tiedusteltiin puolestaan palvelun potentiaalista lisäarvoa niille.
Kuluttajien mielipiteitä tutkittiin henkilöhaastatteluilla päivittäistavarakauppojen läheisyydessä. Kysymykset keskittyivät ensisijaisesti tuotetietojen lukemiseen, elintarvikkeisiin liitettäviin 2D-viivakoodeihin sekä Internet-seurantapalvelun käyttöhalukkuuteen. Yrityksille ja organisaatioille lähetettiin kyselyitä sähköpostin välityksellä, joissa tiedusteltiin mielipiteitä kuluttajien vastauksista sekä mitä lisäarvoa yritykset voisivat 2D-viivakoodeista saada.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että noin puolet kuluttajista olisi kiinnostunut lukemaan tuoteselosteita matkapuhelimella saadakseen lisätietoa erityisesti allergiaa aiheuttavista ainesosista sekä Reilun kaupan tuotteista ja valmistajista. Yritysten edustajista moni suhtautui 2D-viivakoodeihin skeptisesti ja uskoi ennemmin NFC-teknologian monipuolisempaan potentiaaliin. Joka tapauksessa uusi kattava ja globaali ratkaisu vähittäiskauppaan on tuloillaan.
Tavoitteena oli selvittää, mitä tietoa kuluttajat tuotepakkauksista hakevat ja mitä lisätietoa he mahdollisesti haluaisivat saada. Lisäksi tutkittiin kyseisen mobiilin tuoteselosteen ja Internet-pohjaisen kulutusseurantapalvelun käyttöhalukkuutta. Ne voitaisiin mahdollistaa 2D-viivakoodeja hyödyntämällä. Yrityksiltä ja eri organisaatioilta tiedusteltiin puolestaan palvelun potentiaalista lisäarvoa niille.
Kuluttajien mielipiteitä tutkittiin henkilöhaastatteluilla päivittäistavarakauppojen läheisyydessä. Kysymykset keskittyivät ensisijaisesti tuotetietojen lukemiseen, elintarvikkeisiin liitettäviin 2D-viivakoodeihin sekä Internet-seurantapalvelun käyttöhalukkuuteen. Yrityksille ja organisaatioille lähetettiin kyselyitä sähköpostin välityksellä, joissa tiedusteltiin mielipiteitä kuluttajien vastauksista sekä mitä lisäarvoa yritykset voisivat 2D-viivakoodeista saada.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että noin puolet kuluttajista olisi kiinnostunut lukemaan tuoteselosteita matkapuhelimella saadakseen lisätietoa erityisesti allergiaa aiheuttavista ainesosista sekä Reilun kaupan tuotteista ja valmistajista. Yritysten edustajista moni suhtautui 2D-viivakoodeihin skeptisesti ja uskoi ennemmin NFC-teknologian monipuolisempaan potentiaaliin. Joka tapauksessa uusi kattava ja globaali ratkaisu vähittäiskauppaan on tuloillaan.