Sähköiseksi digitalisoidun asiantuntijapalvelun tuotteistaminen
Leppänen, Tero (2010)
Leppänen, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418196
Tiivistelmä
Uuden tietointensiivisen ja innovatiivisen palveluliiketoiminnan käynnistäminen on iso ja monimutkainen asia. Se on riskienhallintaprosessi, jossa pitää tuntea sekä yritystoiminnan hallintoa, palveluliiketoimintaa, myyntiä ja markkinoita että itsensä yrittäjänä ja palveluliiketoiminnan osaajana. Uutta yritystoimintaa ja uusia innovaatioita kuitenkin tarvitaan yhä enenevässä määrin Suomen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi, koska kilpailu kiristyy koko ajan ja Suomi on entistä voimakkaammin siirtymässä tietoyhteiskunta-aikaan.
Tietointensiivisyys on yksi keskeinen tulevaisuuden voimavara ja se toimi myös motivaattorina tässä opinnäytetyössä. Työssä on kyse uudenlaisesta älykkäästä tietointensiivisestä asian-tuntijapalvelusta, joka vähentää erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten panostusmäärää korkean tason toimintajärjestelmäosaamiseen.
Työn tarkoituksena on tuotteistaa sähköisesti älykkääksi digitalisoitu asiantuntijapalvelu, jonka avulla asiakkaat voivat ilman erityistä laatujärjestelmäosaamista rakentaa itselleen sertifiointivalmiin toimintajärjestelmän. Sähköisesti älykäs palveluprosessi ohjaa käyttäjäänsä interaktiivisesti ja osin automaattisesti niin, että lopputuloksena syntyy tietyn standardin mukainen toimintajärjestelmä.
Opinnäytetyö tehtiin osana isompaa kokonaisuutta, jotta uusi palvelukonsepti saadaan tuotantoon vuoden 2011 aikana. Kaikki opiskeluun liittyvät luennot, seminaarit, esseet ja tutkielmat pyrittiin tekemään niin, että tuotettu materiaali olisi käytettävissä uuden palvelukonseptin innovoinnissa ja rakentamisessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta. Konstruktiivinen tutkimusote tuki työn tekemistä erittäin hyvin ja toteutetut asiakastutkimukset täydensivät asiaa asiakasnäkökulmasta.
Työn lopputulokseksi syntyi palvelukonsepti, -prosessi ja tuotekuvaus (liite 2, salassa pidettävä), joiden pohjalta tuotteistetun palvelun pilot-käyttö voidaan aloittaa maaliskuussa 2011. Palvelua simuloitiin muutaman asiakkaan kanssa syksyllä 2010 ja kokemukset simuloinnista olivat niin hyviä, että palvelun tuotannollistaminen voidaan aloittaa pilot-käytön yhteydessä.
Työn tuloksia voitaneen hyödyntää myös laajemmin, koska vastaavanlainen itsepalvelukanavaan digitalisoitu älykäs prosessi sopii useille toimialoille ja useisiin eri tulevaisuuden käyttökohteisiin.
Jatkossa tavoitteena on, että palvelu laajenee sekä sisällöllisesti että volyymillisesti. Myös kansainvälistyminen on mahdollista ja sille on tällä hetkellä kova kysyntä, kun Suomen toimintajärjestelmät pitäisi saada mukautettua mm. EU:n järjestelmien kanssa.
Tietointensiivisyys on yksi keskeinen tulevaisuuden voimavara ja se toimi myös motivaattorina tässä opinnäytetyössä. Työssä on kyse uudenlaisesta älykkäästä tietointensiivisestä asian-tuntijapalvelusta, joka vähentää erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten panostusmäärää korkean tason toimintajärjestelmäosaamiseen.
Työn tarkoituksena on tuotteistaa sähköisesti älykkääksi digitalisoitu asiantuntijapalvelu, jonka avulla asiakkaat voivat ilman erityistä laatujärjestelmäosaamista rakentaa itselleen sertifiointivalmiin toimintajärjestelmän. Sähköisesti älykäs palveluprosessi ohjaa käyttäjäänsä interaktiivisesti ja osin automaattisesti niin, että lopputuloksena syntyy tietyn standardin mukainen toimintajärjestelmä.
Opinnäytetyö tehtiin osana isompaa kokonaisuutta, jotta uusi palvelukonsepti saadaan tuotantoon vuoden 2011 aikana. Kaikki opiskeluun liittyvät luennot, seminaarit, esseet ja tutkielmat pyrittiin tekemään niin, että tuotettu materiaali olisi käytettävissä uuden palvelukonseptin innovoinnissa ja rakentamisessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta. Konstruktiivinen tutkimusote tuki työn tekemistä erittäin hyvin ja toteutetut asiakastutkimukset täydensivät asiaa asiakasnäkökulmasta.
Työn lopputulokseksi syntyi palvelukonsepti, -prosessi ja tuotekuvaus (liite 2, salassa pidettävä), joiden pohjalta tuotteistetun palvelun pilot-käyttö voidaan aloittaa maaliskuussa 2011. Palvelua simuloitiin muutaman asiakkaan kanssa syksyllä 2010 ja kokemukset simuloinnista olivat niin hyviä, että palvelun tuotannollistaminen voidaan aloittaa pilot-käytön yhteydessä.
Työn tuloksia voitaneen hyödyntää myös laajemmin, koska vastaavanlainen itsepalvelukanavaan digitalisoitu älykäs prosessi sopii useille toimialoille ja useisiin eri tulevaisuuden käyttökohteisiin.
Jatkossa tavoitteena on, että palvelu laajenee sekä sisällöllisesti että volyymillisesti. Myös kansainvälistyminen on mahdollista ja sille on tällä hetkellä kova kysyntä, kun Suomen toimintajärjestelmät pitäisi saada mukautettua mm. EU:n järjestelmien kanssa.