Asiakastyytyväisyystutkimus Case: OVV Asuntopalvelut Tampere
Heimonen, Tiia (2010)
Heimonen, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418225
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Tampereen OVV Asuntopalvelujen asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, mihin osa-alueisiin vuokranantajat ovat yrityksen toiminnassa tyytyväisiä ja mitkä osa-alueet kaipaavat vielä kehittämistä. Tutkittuja osa-alueita olivat esimerkiksi henkilökunnan ystävällisyys, palvelun nopeus ja palvelun ammattitaitoisuus. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin VuokraHoito -sopimuksen asiakaspotentiaalia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu asiakkuuden peruskäsitteistä, palvelusta, palvelujen markkinoinnista sekä vertailujohtamisesta.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Vastaukset kerättiin postitse paperilomakkeella sekä sähköisellä tutkimuslomakkeella internetin välityksellä toimivan Webropol -sovelluksen kautta. Tutkimuslomake oli laadittu strukturoituun muotoon, ja siinä oli valmiit vastausvaihtoehdot. Tutkimuksesta saadun hyödyn maksimoimiseksi osaan kysymyksistä oli liitetty rivi, johon vastaaja sai kirjoittaa oman vastauksensa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 203 vuokranantajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat olivat valtaosin erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Palvelua pidettiin ystävällisenä, nopeana ja ammattitaitoisena. Lisäksi vastaajat kokivat henkilökunnan olevan palveluhaluista, hyvin tavoitettavissa sekä osaavan ottaa heidän tarpeensa huomioon. Kehittämisalueita olivat palvelun hinta-laatu-suhde sekä yrityksen nimenvaihdos. Myös VuokraHoito -sopimuksen kysyntä on toistaiseksi melko vähäistä, minkä vuoksi palvelun markkinointia tulisi tulevaisuudessa tehostaa. Vaikka suuria epäkohtia ei tutkimuksessa noussutkaan esiin, tuotti se paljon konkreettisia kehitysideoita, joita toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää toiminnassaan.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Vastaukset kerättiin postitse paperilomakkeella sekä sähköisellä tutkimuslomakkeella internetin välityksellä toimivan Webropol -sovelluksen kautta. Tutkimuslomake oli laadittu strukturoituun muotoon, ja siinä oli valmiit vastausvaihtoehdot. Tutkimuksesta saadun hyödyn maksimoimiseksi osaan kysymyksistä oli liitetty rivi, johon vastaaja sai kirjoittaa oman vastauksensa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 203 vuokranantajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat olivat valtaosin erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Palvelua pidettiin ystävällisenä, nopeana ja ammattitaitoisena. Lisäksi vastaajat kokivat henkilökunnan olevan palveluhaluista, hyvin tavoitettavissa sekä osaavan ottaa heidän tarpeensa huomioon. Kehittämisalueita olivat palvelun hinta-laatu-suhde sekä yrityksen nimenvaihdos. Myös VuokraHoito -sopimuksen kysyntä on toistaiseksi melko vähäistä, minkä vuoksi palvelun markkinointia tulisi tulevaisuudessa tehostaa. Vaikka suuria epäkohtia ei tutkimuksessa noussutkaan esiin, tuotti se paljon konkreettisia kehitysideoita, joita toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää toiminnassaan.