Sosionomi sekoittamassa arkirutiineja : Erilaiset koulutunnit ryhmätyöskentelyä tukemassa
Lukula, Annika (2010)
Lukula, Annika
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318051
Tiivistelmä
Sosionomi sekoittamassa arkirutiineja -projektin lähtökohtana oli toteuttaa Pälkäneen Kostian koulun neljännen luokan ja kolmos-nelosluokan erityisoppilaille luokkahenkeä tukevaa toimintaa. Idea lähti käyntiin syyskuussa 2009 ja sitä hiottiin aina tammikuun 2010 alkupäiviin saakka, minkä jälkeen käytännön toteutuksena toteutettiin oppilaille kolme interventiota, jotka sisälsivät erilaisia harjoitteita.
Näiden harjoitteiden tarkoituksena oli laajentaa oppilaiden näkökulmia kohdata toisia oppilaita harjoitteita tehdessä. Ne ohjasivat oppilaita kokeilemaan ja toteuttamaan uusia toimintamalleja. Toimintamallien opettelun lähtökohtana oli yhteistoiminnallinen oppiminen, jonka perustana on yhdessä oppiminen. Taustalla näkyi sosiaalipedagoginen ja inkluusivinen ajattelu työskennellä oppilaiden kanssa kohti avoimempaa ja hyväksyvämpää luokkahenkeä.
Sosionomi sekoittamassa arkirutiineja -projekti oli lyhytkestoinen, mutta antoi oppilaille uusia kokemuksia yhdessä tekemisestä ja erilaisuudesta. Opettajille projekti antoi uuden näkökulman havainnoida oppilaita ja vuorovaikutusta hieman sivusta.
Opinnäytetyön tekijälle projekti tarjosi mahdollisuuden kehittää ohjaajan taitoja sekä suunnitella moniammatillisessa työryhmässä projektia. Projekti antoi myös näkökulman siihen, mitä tarpeita koulumaailmassa on sosiaalisen kanssakäymisen opetteluun ja mitä mahdollisuuksia koululaitos itse voisi tarjota oppilailleen.
Näiden harjoitteiden tarkoituksena oli laajentaa oppilaiden näkökulmia kohdata toisia oppilaita harjoitteita tehdessä. Ne ohjasivat oppilaita kokeilemaan ja toteuttamaan uusia toimintamalleja. Toimintamallien opettelun lähtökohtana oli yhteistoiminnallinen oppiminen, jonka perustana on yhdessä oppiminen. Taustalla näkyi sosiaalipedagoginen ja inkluusivinen ajattelu työskennellä oppilaiden kanssa kohti avoimempaa ja hyväksyvämpää luokkahenkeä.
Sosionomi sekoittamassa arkirutiineja -projekti oli lyhytkestoinen, mutta antoi oppilaille uusia kokemuksia yhdessä tekemisestä ja erilaisuudesta. Opettajille projekti antoi uuden näkökulman havainnoida oppilaita ja vuorovaikutusta hieman sivusta.
Opinnäytetyön tekijälle projekti tarjosi mahdollisuuden kehittää ohjaajan taitoja sekä suunnitella moniammatillisessa työryhmässä projektia. Projekti antoi myös näkökulman siihen, mitä tarpeita koulumaailmassa on sosiaalisen kanssakäymisen opetteluun ja mitä mahdollisuuksia koululaitos itse voisi tarjota oppilailleen.