Höyhtyän terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla käyvien asiakkaiden tyytyväisyys saamaansa omahoito-ohjaukseen
Tervonen, Hanna; Ahonen, Salla (2010)
Tervonen, Hanna
Ahonen, Salla
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418119
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysala
Hoitotyön koulutusohjelma
SALLA AHONEN & HANNA TERVONEN
HÖYHTYÄN TERVEYSKESKUKSESSA SAIRAANHOITAJAN VASTAANOTOLLA KÄYVIEN ASIAKKAIDEN TYYTYVÄISYYS SAAMAANSA OMAHOITO-OHJAUKSEEN
Opinnäytetyö, 44 sivua ja 5 liitettä
Ohjaajat: Eila Heikkinen & Timo Marttala
29.11.2010
Asiasanat: sairaanhoitajan vastaanotto, asiakastyytyväisyys, omahoito-ohjaus
Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa Höyhtyän terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla käyvien asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa ohjaukseen omahoidon suhteen. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisiksi asiakkaat kokevat saamansa ohjauksen tiedollisen sisällön, välineellisen tuen, ohjaustilan sekä hoitajalta saamansa emotionaalisen tuen.
Tutkimuksen tavoitteena asiakastyytyväisyyttä tutkittaessa on saada selville, mihin asioihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ohjauksessa ja mihin eivät. Kun mahdollisiin epäkohtiin kiinnitetään huomiota, sen seurauksena asiakastyytyväisyys ja edelleen asiakkaiden sitoutuminen omahoitoon mahdollisesti paranevat.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen pääongelma on se, minkälaiseksi asiakkaat kokevat saamansa ohjauksen omahoitoon. Tämän seurauksena muodostuu neljä alaongelmaa, jotka erittelevät tarkemmin asiakkaiden saamaa ohjausta.
Tutkimus tehtiin kyselylomakkeiden avulla, jotka jaettiin Höyhtyän terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla käyville asiakkaille 1.4.-24.6.2010. Kyselylomakkeita annettiin sairaanhoitajille jaettavaksi 100 kappaletta, ja niistä hoitajat jakoivat 55 kappaletta. Täytettyjä lomakkeita saatiin takaisin 34 kappaletta, eli vastausprosentiksi muodostui 62 %.
Kyselylomake oli puolistrukturoitu. Vastauksia analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja avoin kysymys käsiteltiin sisällönanalyysin avulla. Vastauksista ilmeni, että asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen omahoidon suhteen. Asiakkaiden näkemyksiä ohjauksesta kartoitettiin eri osa-alueiden suhteen, joita olivat kokemukset ohjauksen tiedollisesta sisällöstä, emotionaalisesta tuesta, ohjausvälineistä ja ohjaustilasta. Mikään osa-alue ei korostunut tyytyväisyyden tai tyytymättömyyden suhteen, vaan tulokset olivat samansuuntaisia joka osa-aluuella.
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysala
Hoitotyön koulutusohjelma
SALLA AHONEN & HANNA TERVONEN
HÖYHTYÄN TERVEYSKESKUKSESSA SAIRAANHOITAJAN VASTAANOTOLLA KÄYVIEN ASIAKKAIDEN TYYTYVÄISYYS SAAMAANSA OMAHOITO-OHJAUKSEEN
Opinnäytetyö, 44 sivua ja 5 liitettä
Ohjaajat: Eila Heikkinen & Timo Marttala
29.11.2010
Asiasanat: sairaanhoitajan vastaanotto, asiakastyytyväisyys, omahoito-ohjaus
Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa Höyhtyän terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla käyvien asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa ohjaukseen omahoidon suhteen. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisiksi asiakkaat kokevat saamansa ohjauksen tiedollisen sisällön, välineellisen tuen, ohjaustilan sekä hoitajalta saamansa emotionaalisen tuen.
Tutkimuksen tavoitteena asiakastyytyväisyyttä tutkittaessa on saada selville, mihin asioihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ohjauksessa ja mihin eivät. Kun mahdollisiin epäkohtiin kiinnitetään huomiota, sen seurauksena asiakastyytyväisyys ja edelleen asiakkaiden sitoutuminen omahoitoon mahdollisesti paranevat.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen pääongelma on se, minkälaiseksi asiakkaat kokevat saamansa ohjauksen omahoitoon. Tämän seurauksena muodostuu neljä alaongelmaa, jotka erittelevät tarkemmin asiakkaiden saamaa ohjausta.
Tutkimus tehtiin kyselylomakkeiden avulla, jotka jaettiin Höyhtyän terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla käyville asiakkaille 1.4.-24.6.2010. Kyselylomakkeita annettiin sairaanhoitajille jaettavaksi 100 kappaletta, ja niistä hoitajat jakoivat 55 kappaletta. Täytettyjä lomakkeita saatiin takaisin 34 kappaletta, eli vastausprosentiksi muodostui 62 %.
Kyselylomake oli puolistrukturoitu. Vastauksia analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja avoin kysymys käsiteltiin sisällönanalyysin avulla. Vastauksista ilmeni, että asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen omahoidon suhteen. Asiakkaiden näkemyksiä ohjauksesta kartoitettiin eri osa-alueiden suhteen, joita olivat kokemukset ohjauksen tiedollisesta sisällöstä, emotionaalisesta tuesta, ohjausvälineistä ja ohjaustilasta. Mikään osa-alue ei korostunut tyytyväisyyden tai tyytymättömyyden suhteen, vaan tulokset olivat samansuuntaisia joka osa-aluuella.