Autoklaavin jäähdytysjärjestelmän kehittäminen
Kangasmäki, Andrei (2010)
Kangasmäki, Andrei
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017844
Tiivistelmä
Tämän työ tehtiin mikkeliläiselle yritykselle Platom Oy, joka on ydinvoimatekniikkaan keskittynyt asiantuntijayritys.
Yritys suunnittelee ja valmistaa uraaniheksafluoridin käsittelylaitteistoa ja jäähdytysjärjestelmiä,
tarjoaa erilaisia konsultointipalveluja ydinjätehuoltoon, ydinvoimaturvallisuuteen ja projektin
hallintaan liittyen.
Työn tavoitteena oli kehittää vaihtoehto nykyiselle autoklaavin jäähdyttimelle. Autoklaavia käytetään
uraaniheksafluoridin käsittelyyn. Tavoitteina oli saada jäähdytysjärjestelmä modulaariseksi, parantaa sen
huollettavuutta, pienentää valmistuskustannuksia ja säilyttää järjestelmän jäähdytysteho tai parantaa sitä.
Työn alussa jouduttiin paneutumaan normaalia syvemmälle fysiikan lämmönsiirtoteorioihin, jonka jälkeen
tutkittiin erilaisia lämmönsiirrinvaihtoehtoja. Vaihtoehtoja on pois suljettu aina johdonmukaisesti.
Työssä on pidetty aktiivista yhteyttä toimittajien ja yrityksen henkilöstön kanssa, erityisesti yhteisissä
palavereissa.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan onnistunut. Lähes kaikki tavoitteet saavutettiin. Työ jätti kuitenkin
avoimia kysymyksiä, jotka vaativat lisäselvitystä tulevaisuudessa. Näistä esimerkkinä on jäähdyttimen
optimointi ja laitteiston muuntaminen uutta jäähdytintä varten. Sarjatuotannon edellytyksenä luonnollisesti
on jäähdyttimen testaus oikeissa käyttöolosuhteissa.
Yritys suunnittelee ja valmistaa uraaniheksafluoridin käsittelylaitteistoa ja jäähdytysjärjestelmiä,
tarjoaa erilaisia konsultointipalveluja ydinjätehuoltoon, ydinvoimaturvallisuuteen ja projektin
hallintaan liittyen.
Työn tavoitteena oli kehittää vaihtoehto nykyiselle autoklaavin jäähdyttimelle. Autoklaavia käytetään
uraaniheksafluoridin käsittelyyn. Tavoitteina oli saada jäähdytysjärjestelmä modulaariseksi, parantaa sen
huollettavuutta, pienentää valmistuskustannuksia ja säilyttää järjestelmän jäähdytysteho tai parantaa sitä.
Työn alussa jouduttiin paneutumaan normaalia syvemmälle fysiikan lämmönsiirtoteorioihin, jonka jälkeen
tutkittiin erilaisia lämmönsiirrinvaihtoehtoja. Vaihtoehtoja on pois suljettu aina johdonmukaisesti.
Työssä on pidetty aktiivista yhteyttä toimittajien ja yrityksen henkilöstön kanssa, erityisesti yhteisissä
palavereissa.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan onnistunut. Lähes kaikki tavoitteet saavutettiin. Työ jätti kuitenkin
avoimia kysymyksiä, jotka vaativat lisäselvitystä tulevaisuudessa. Näistä esimerkkinä on jäähdyttimen
optimointi ja laitteiston muuntaminen uutta jäähdytintä varten. Sarjatuotannon edellytyksenä luonnollisesti
on jäähdyttimen testaus oikeissa käyttöolosuhteissa.