Special interest -matkan suunnittelu ja toteutus : Case: Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenmatka Ruotsiin
Lindholm, Elina (2010)
Lindholm, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Ilmailumuseoyhdistys ry:n vuoden 2010 jäsenmatka Ruotsiin. Vuonna 1969 perustetun Ilmailumuseoyhdistys ry:n nykyisen toiminnan painopiste on Suomen Ilmailumuseon tukemisessa sekä jäsen-, entisöinti- ja julkaisutoiminnassa. Osana jäsentoimintaa Ilmailumuseoyhdistys järjestää jäsenmatkoja kotimaisiin ja ulkomaisiin ilmailukohteisiin. Opinnäytetyön hyöty yhdistykselle on, että ensimmäistä kertaa koko matkaprosessi suunnittelusta toteutukseen päätyi kirjalliseen muotoon, ja ensimmäistä kertaa matkan onnistumista mitattiin kirjallisella palautekyselyllä. Tulokset antavat hyvän pohjan seuraavien matkojen suunnittelulle.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat special interest –matkailu ja asiakas-lähtöinen matkailutuote. Teoriaosassa käsitellään special interest -matkailua ilmiönä, ja poh-ditaan, miksi Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenmatkat ovat special interest -matkoja. Lisäksi teoriaosassa perehdytään asiakaslähtöisyyden, matkailutuotteen, laadun ja elämyksen käsitteisiin, ja pohditaan, miten ne näkyvät Ilmailumuseoyhdistyksen matkassa.
Matkan suunnittelussa keskeistä on asiakaslähtöisyys. On tärkeää tietää kohderyhmä sekä heidän taustansa ja odotuksensa. Ilmailumuseoyhdistyksen matkaprosessi koostui vetovoimaisten matkakohteiden valinnasta ja yhteydenotoista niihin, tarjouspyynnön laatimisesta Ilmai-lumuseoyhdistyksen yhteistyökumppanille P. Tyllilä Linja Oy:lle, matkailmoituksen laatimisesta yhdistyksen Feeniks-lehteen, matkailmoittautumisten vastaanottamisesta, infopaketin koostamisesta osallistujille sekä matkanjohtajana toimimisesta matkan aikana. Matka toteutettiin suunnitellusti ja onnistuneesti 26.-31.8.2010. Matkalle osallistui 52 henkilöä. Kohteina olivat Flyg-vapenmuseum eli Ruotsin ilmavoimien museo Linköpingissä, Göteborg Aero Show ja Västeråsin ilmailumuseo.
Opinnäytetyön tutkimustapana oli kyselytutkimus, joka on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Palautelomake perustui opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan asiakaslähtöisestä matkailutuotteesta. Tutkimus toteutettiin matkan loppuvaiheessa. Tulokset olivat pääosin hyviä. Palautteista kävi ilmi, että matkaa pidettiin hyvänä ja toimivana kokonaisuutena, ja eniten kiitosta saivat valitut kohteet ja hyvä seura. Vähemmän tyytyväisiä oltiin oikeastaan vain laivamatkoihin ja valittuun hotelliin, sekä joihinkin yksittäisiin asioihin. Mielenkiintoinen tulos oli, että monille Göteborgin lentonäytös oli matkan pääkohde. Palautteista kävi ilmi, että myös jatkossa on olemassa kysyntää vastaavantyyppisille yhdistetyille lentonäytös-museomatkoille. Ilmailumuseoyhdistyksen aiemmat matkat ovat olleet vahvasti museopainotteisia.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat special interest –matkailu ja asiakas-lähtöinen matkailutuote. Teoriaosassa käsitellään special interest -matkailua ilmiönä, ja poh-ditaan, miksi Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenmatkat ovat special interest -matkoja. Lisäksi teoriaosassa perehdytään asiakaslähtöisyyden, matkailutuotteen, laadun ja elämyksen käsitteisiin, ja pohditaan, miten ne näkyvät Ilmailumuseoyhdistyksen matkassa.
Matkan suunnittelussa keskeistä on asiakaslähtöisyys. On tärkeää tietää kohderyhmä sekä heidän taustansa ja odotuksensa. Ilmailumuseoyhdistyksen matkaprosessi koostui vetovoimaisten matkakohteiden valinnasta ja yhteydenotoista niihin, tarjouspyynnön laatimisesta Ilmai-lumuseoyhdistyksen yhteistyökumppanille P. Tyllilä Linja Oy:lle, matkailmoituksen laatimisesta yhdistyksen Feeniks-lehteen, matkailmoittautumisten vastaanottamisesta, infopaketin koostamisesta osallistujille sekä matkanjohtajana toimimisesta matkan aikana. Matka toteutettiin suunnitellusti ja onnistuneesti 26.-31.8.2010. Matkalle osallistui 52 henkilöä. Kohteina olivat Flyg-vapenmuseum eli Ruotsin ilmavoimien museo Linköpingissä, Göteborg Aero Show ja Västeråsin ilmailumuseo.
Opinnäytetyön tutkimustapana oli kyselytutkimus, joka on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Palautelomake perustui opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan asiakaslähtöisestä matkailutuotteesta. Tutkimus toteutettiin matkan loppuvaiheessa. Tulokset olivat pääosin hyviä. Palautteista kävi ilmi, että matkaa pidettiin hyvänä ja toimivana kokonaisuutena, ja eniten kiitosta saivat valitut kohteet ja hyvä seura. Vähemmän tyytyväisiä oltiin oikeastaan vain laivamatkoihin ja valittuun hotelliin, sekä joihinkin yksittäisiin asioihin. Mielenkiintoinen tulos oli, että monille Göteborgin lentonäytös oli matkan pääkohde. Palautteista kävi ilmi, että myös jatkossa on olemassa kysyntää vastaavantyyppisille yhdistetyille lentonäytös-museomatkoille. Ilmailumuseoyhdistyksen aiemmat matkat ovat olleet vahvasti museopainotteisia.