Muutosjohtaminen Tapiolan Kuopion asiakaspalvelukeskuksessa
Vaskelainen, Tiia (2010)
Vaskelainen, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317982
Tiivistelmä
Muutos on pysyvä olotila liiketoiminnalle. Maailman muuttuessa myös yritysten on pyrittävä muuttamaan toimintaansa pärjätäkseen erilaisissa markkinatilanteissa. Parhaimmillaan hyvin johdettu muutos vahvistaa yrityksen asemaa niin markkinatilanteissa kuin työntekijöidenkin näkökulmasta. Muutoksiin tulisi varautua hyvin muun muassa analysoimalla jo tapahtuneita muutoksia.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin organisaatiomuutoksesta johtuvan muutosprosessin johtamista Tapiolan Kuopion asiakaspalvelukeskuksessa. Tavoitteena oli selvittää miten muutosprosessin johtaminen on onnistunut esimiesten ja yksityisasiakkaiden vakuutuspalvelussa toimivien asiakasneuvojien näkökulmasta. Tutkittiin myös sitä, mitä haasteita muutosjohtaminen on tuonut mukanaan, jotta tuleviin muutoksiin voitaisiin varautua. Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna esimiehille. Asiakasneuvojille laadittiin lomakekysely muutosjohtamista koskevan teorian pohjalta. Tutkimus toteutettiin Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiolan toimeksiantona syksyllä 2010.
Tutkimukseen haastateltiin kaikki Tapiolan Kuopion asiakaspalvelukeskuksen viisi esimiestä. Kyselytutkimuksella tietoa kerättiin esimiesten tiimeissä toimivilta yksityisasiakkaiden vakuutuspalvelun asiakasneuvojilta. Kyse on prosessista, joten uuden toimintamallin juurruttaminen organisaatioon on vielä kesken. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että muutosprosessin johtamisessa Kuopion asiakaspalvelukeskuksessa on kehitettävää.
Tulevia muutoksia ajatellen esittelin organisaatiolle Kotterin kahdeksan muutosaskelen teorian, jota voidaan käyttää jatkossa hyödyksi muutoksissa. Muutosjohtamista tulisi yhtenäistää ja muutos tulisi perustella paremmin henkilöstölle, jotta muutosjohtaminen olisi tehokkaampaa ja muutosprosessi mahdollisesti myös nopeutuisi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin organisaatiomuutoksesta johtuvan muutosprosessin johtamista Tapiolan Kuopion asiakaspalvelukeskuksessa. Tavoitteena oli selvittää miten muutosprosessin johtaminen on onnistunut esimiesten ja yksityisasiakkaiden vakuutuspalvelussa toimivien asiakasneuvojien näkökulmasta. Tutkittiin myös sitä, mitä haasteita muutosjohtaminen on tuonut mukanaan, jotta tuleviin muutoksiin voitaisiin varautua. Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna esimiehille. Asiakasneuvojille laadittiin lomakekysely muutosjohtamista koskevan teorian pohjalta. Tutkimus toteutettiin Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiolan toimeksiantona syksyllä 2010.
Tutkimukseen haastateltiin kaikki Tapiolan Kuopion asiakaspalvelukeskuksen viisi esimiestä. Kyselytutkimuksella tietoa kerättiin esimiesten tiimeissä toimivilta yksityisasiakkaiden vakuutuspalvelun asiakasneuvojilta. Kyse on prosessista, joten uuden toimintamallin juurruttaminen organisaatioon on vielä kesken. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että muutosprosessin johtamisessa Kuopion asiakaspalvelukeskuksessa on kehitettävää.
Tulevia muutoksia ajatellen esittelin organisaatiolle Kotterin kahdeksan muutosaskelen teorian, jota voidaan käyttää jatkossa hyödyksi muutoksissa. Muutosjohtamista tulisi yhtenäistää ja muutos tulisi perustella paremmin henkilöstölle, jotta muutosjohtaminen olisi tehokkaampaa ja muutosprosessi mahdollisesti myös nopeutuisi.