Sosiaalinen media markkinointikanavana
Kanko, Tomi (2010)
Kanko, Tomi
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216764
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median ominaisuuksia uutena mediana ja sen mahdollista käyttöä markkinointikanavana. Sosiaalista mediaa tarkastellaan kirjallisuuden, verkkolähteiden ja kirjoittajan omien kokemuksien sekä näkemyksien perusteella. Työn tavoitteena on selventää sosiaalisen median käsitettä ja sen soveltuvuutta markkinointiin käyttäen perinteisiä markkinoinnin analysointimenetelmiä.
Opinnäytetyö pyrkii esittämään sosiaalisen median positiiviset kuin negatiivisetkin puolet. Lähdemateriaaleista on pyritty seulomaan epäolennaiset seikat ja työ on rajattu nimenomaan juuri sosiaalisen median käyttöehtoihin. Positiivisina puolina on määritelty ja analysoitu mm. vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Negatiivisina puolina sen sijaan heikkouksia ja uhkia. Tämän lisäksi opinnäyte esittelee sosiaalisen median mahdollista käyttöä yrityksen elinkaari-ajattelun aikana.
Saatujen tulosten mukaan sosiaalisen median käyttö yhtenä markkinointikanavana on nykyaikaista ja tehokasta. Sen vuorovaikutteisuuden vuoksi se vaatii avoimuutta ja rehellisyyttä. Näiden lisäksi perusteellinen perehtyminen sosiaalisen median ominaisuuksiin on suotavaa ennen viestinnän aloittamista. Niin positiivinen kuin negatiivinenkin huomio etenee yhteisöllisen median välityksellä nopeasti.
Perustavaa laatua olevana toteamuksena tässä työssä on sosiaalisen median tämänhetkinen suosio. Sosiaalista mediaa ei tulisi ohittaa sen verrattaisen määritelmällisen tuntemattomuuden takia, vaan sitä tulisi entistä rohkeammin ja ennakkoluulottomammin käyttää.
Opinnäytetyö pyrkii esittämään sosiaalisen median positiiviset kuin negatiivisetkin puolet. Lähdemateriaaleista on pyritty seulomaan epäolennaiset seikat ja työ on rajattu nimenomaan juuri sosiaalisen median käyttöehtoihin. Positiivisina puolina on määritelty ja analysoitu mm. vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Negatiivisina puolina sen sijaan heikkouksia ja uhkia. Tämän lisäksi opinnäyte esittelee sosiaalisen median mahdollista käyttöä yrityksen elinkaari-ajattelun aikana.
Saatujen tulosten mukaan sosiaalisen median käyttö yhtenä markkinointikanavana on nykyaikaista ja tehokasta. Sen vuorovaikutteisuuden vuoksi se vaatii avoimuutta ja rehellisyyttä. Näiden lisäksi perusteellinen perehtyminen sosiaalisen median ominaisuuksiin on suotavaa ennen viestinnän aloittamista. Niin positiivinen kuin negatiivinenkin huomio etenee yhteisöllisen median välityksellä nopeasti.
Perustavaa laatua olevana toteamuksena tässä työssä on sosiaalisen median tämänhetkinen suosio. Sosiaalista mediaa ei tulisi ohittaa sen verrattaisen määritelmällisen tuntemattomuuden takia, vaan sitä tulisi entistä rohkeammin ja ennakkoluulottomammin käyttää.