Ikäihmisen laadukas hoito : Asiakastyytyväisyyskysely omaisille
Väärämäki, Taru; Gustave, Terhi (2010)
Väärämäki, Taru
Gustave, Terhi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717339
Tiivistelmä
Tehostettu palveluasuminen tarjoaa ikäihmisille asumismuodon, jossa heidän tarvittava hoito ja palvelu ovat saatavissa ympärivuorokauden kodinomaisessa turvallisessa ympäristössä hoitajan läsnä ollessa. Hoidon ja palvelun tulee vastata asukkaiden tarpeisiin, toiveisiin ja olla myös tarkasteltavissa laatuvaatimusten sekä hoitotyön periaatteiden mukaisesti.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kartoittaa omaisten kokemuksia ja mielipiteitä hoidon laadusta määrällisellä eli tilastollisella menetelmällä yksityisessä tehostetunpalvelun yksikössä. Työn teoreettinen lähtökohta muodostui hoitotyön periaatteista, jotka ovat osa myös palvelukodin omia hoitotyön periaatteita. Periaatteissa korostuvat turvallisuus, yksilöllisyys, omatoimisuus ja vastuullisuus.
Opinnäytetyömme lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli valmiit vastausehdot. Kyselylomake sisälsi myös yhden avoimen kysymyksen. Kyselylomakkeilla saatu aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS - ohjelmaa apuna käyttäen. Kyselyyn vastasi 25 palvelukodin asukkaiden omaista sekä läheistä ihmistä.
Tulosten mukaan palvelukodin hoidonlaatu oli hyvää ja asianmukaista. Avoi-missa kysymyksissä vastaajilta tuli hyviä kehittämisehdotuksia palvelukodin toimintaa varten.
Jatkossa opinnäytetyömme kyselyn voi uusia ja vertailla tuloksia edelliseen kyselyyn. Näin ollen kyselyn hyöty nähdään konkreettisesti ja voidaan tarkastella onko mahdollisiin kehittämisehdotuksiin otettu kantaa.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kartoittaa omaisten kokemuksia ja mielipiteitä hoidon laadusta määrällisellä eli tilastollisella menetelmällä yksityisessä tehostetunpalvelun yksikössä. Työn teoreettinen lähtökohta muodostui hoitotyön periaatteista, jotka ovat osa myös palvelukodin omia hoitotyön periaatteita. Periaatteissa korostuvat turvallisuus, yksilöllisyys, omatoimisuus ja vastuullisuus.
Opinnäytetyömme lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli valmiit vastausehdot. Kyselylomake sisälsi myös yhden avoimen kysymyksen. Kyselylomakkeilla saatu aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS - ohjelmaa apuna käyttäen. Kyselyyn vastasi 25 palvelukodin asukkaiden omaista sekä läheistä ihmistä.
Tulosten mukaan palvelukodin hoidonlaatu oli hyvää ja asianmukaista. Avoi-missa kysymyksissä vastaajilta tuli hyviä kehittämisehdotuksia palvelukodin toimintaa varten.
Jatkossa opinnäytetyömme kyselyn voi uusia ja vertailla tuloksia edelliseen kyselyyn. Näin ollen kyselyn hyöty nähdään konkreettisesti ja voidaan tarkastella onko mahdollisiin kehittämisehdotuksiin otettu kantaa.