Arjen terapiaa - Toimintaterapeutti lastensuojelulaitoksessa
Aaltonen, Anniina; Mannismäki, Aino; Taskula, Maiju; Virta, Veera (2010)
Aaltonen, Anniina
Mannismäki, Aino
Taskula, Maiju
Virta, Veera
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata toimintaterapeutin työn sisältöä, sen laajentamismahdollisuuksia sekä erityisosaamista lastensuojelulaitoksessa. Työn yhteiskunnallinen merkitys perustuu artikkelisarjaan, joka tehtiin opinnäytetyöstä saadun aineiston pohjalta. Artikkelien tavoitteena oli toimintaterapian sekä toimintaterapeutin työn esittely, informaation lisääminen ja toimintaterapeutin tarpeellisuuden pohtiminen lastensuojelussa työskentelevien ammattilaisten, toimintaterapeuttien ja lapsiperheiden keskuudessa.
Kirjallisuuskatsaus koottiin aiheeseen kuuluvista teorioista, ja se koostui lastensuojeluun, lapsen ja nuoren psyykkiseen kehitykseen, varhaiseen vuorovaikutukseen, kiintymyssuhteeseen, traumaan sekä toimintaterapiaan liittyvistä aihepiireistä. Teoriat valikoituivat asiakkaan ja ympäristön perusteella, jotta ymmärrettäisiin lastensuojelun asiakkaan ongelmat ja ympäristön vaikutus. Lisäksi selvitettiin, kuinka toimintaterapialla voidaan tukea lapsen ja nuoren kehitystä.
Aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla sekä teemahaastatteluin, joiden teemat perustuivat Toimintaterapianimikkeistöön (2003). Haastateltavina oli seitsemän toimintaterapeuttia, jotka työskentelevät lastensuojelulaitoksissa toimintaterapeutti-nimikkeellä. Haastattelut nauhoitettiin ja haastattelumateriaali analysoitiin teoriaohjaavaa aineistonanalyysia käyttäen.
Haastatteluista saadut tulokset tukivat määritelmää toimintaterapeutin työn sisällöstä. Toimintaterapeutin työn sisältö lastensuojelulaitoksessa on pääasiassa asiakas-, suunnittelu sekä dokumentointityötä. Lastensuojelun asiakkaat ovat usein moniongelmaisia, jolloin toimintaterapiassa keskitytään mm. itsestä huolehtimisen, sosiaalisten tai tunne-elämän taitojen harjoitteluun esimerkiksi luovien menetelmien tai arjessa tapahtuvan terapian avulla. Toimintaterapeutti on moniammatillisen työyhteisön jäsen. Työ voi olla työyhteisön tai muiden alan ammattilaisten konsultointia.
Toimintaterapeutit haluaisivat sisällyttää enemmän ryhmiä työhönsä ja lisätä ryhmäkertojen määrää. Lisäksi esille nousi työyhteisöjen vaihteleva tietämys toimintaterapiasta. Työyhteisöä tulisikin konsultoida enemmän, jotta toimintaterapeutin erityisosaamista osattaisiin hyödyntää paremmin. Toimintaterapeutilla on taito analysoida sekä soveltaa toimintaa ja siten löytää keinoja asiakkaan ongelmien ratkaisemiseksi ja toimia tukena arjessa. Toimintaterapeuteilla on perusteltu paikka lastensuojelussa, sillä heiltä löytyy hyödyllisiä menetelmiä lasten ja nuorten kasvun sekä kehityksen tukemiseksi.
Kirjallisuuskatsaus koottiin aiheeseen kuuluvista teorioista, ja se koostui lastensuojeluun, lapsen ja nuoren psyykkiseen kehitykseen, varhaiseen vuorovaikutukseen, kiintymyssuhteeseen, traumaan sekä toimintaterapiaan liittyvistä aihepiireistä. Teoriat valikoituivat asiakkaan ja ympäristön perusteella, jotta ymmärrettäisiin lastensuojelun asiakkaan ongelmat ja ympäristön vaikutus. Lisäksi selvitettiin, kuinka toimintaterapialla voidaan tukea lapsen ja nuoren kehitystä.
Aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla sekä teemahaastatteluin, joiden teemat perustuivat Toimintaterapianimikkeistöön (2003). Haastateltavina oli seitsemän toimintaterapeuttia, jotka työskentelevät lastensuojelulaitoksissa toimintaterapeutti-nimikkeellä. Haastattelut nauhoitettiin ja haastattelumateriaali analysoitiin teoriaohjaavaa aineistonanalyysia käyttäen.
Haastatteluista saadut tulokset tukivat määritelmää toimintaterapeutin työn sisällöstä. Toimintaterapeutin työn sisältö lastensuojelulaitoksessa on pääasiassa asiakas-, suunnittelu sekä dokumentointityötä. Lastensuojelun asiakkaat ovat usein moniongelmaisia, jolloin toimintaterapiassa keskitytään mm. itsestä huolehtimisen, sosiaalisten tai tunne-elämän taitojen harjoitteluun esimerkiksi luovien menetelmien tai arjessa tapahtuvan terapian avulla. Toimintaterapeutti on moniammatillisen työyhteisön jäsen. Työ voi olla työyhteisön tai muiden alan ammattilaisten konsultointia.
Toimintaterapeutit haluaisivat sisällyttää enemmän ryhmiä työhönsä ja lisätä ryhmäkertojen määrää. Lisäksi esille nousi työyhteisöjen vaihteleva tietämys toimintaterapiasta. Työyhteisöä tulisikin konsultoida enemmän, jotta toimintaterapeutin erityisosaamista osattaisiin hyödyntää paremmin. Toimintaterapeutilla on taito analysoida sekä soveltaa toimintaa ja siten löytää keinoja asiakkaan ongelmien ratkaisemiseksi ja toimia tukena arjessa. Toimintaterapeuteilla on perusteltu paikka lastensuojelussa, sillä heiltä löytyy hyödyllisiä menetelmiä lasten ja nuorten kasvun sekä kehityksen tukemiseksi.