Eettisen vaatteen jäljillä. : Kuluttajan mahdollisuudet Tampereella.
Huhtanen, Emmi (2010)
Huhtanen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osoittaa ristiriita eettisen kuluttamisen ja nykyisen vaatteiden halpatuotannon välillä, kun vaatteiden alkuperää on lähes mahdotonta selvittää. Opinnäytetyössä tuodaan esiin suurimpia eettisiä ongelmia, joita vaatteiden halpatuotannossa esiintyy.
Lisäksi työssä tutkittiin, kuinka paljon kuluttajien on mahdollista saada tietoa suomalaisten vaatetusliikkeiden myymälähenkilökunnalta sen myymien vaatteiden alkuperästä. Työssä esitellään myös eettisten ongelmien valvontaan kehitettyjä standardeja ja ohjeistuksia.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksenä sekä mystery shopping -menetelmää soveltaen. Tutkimuksen mukaan suomalaisten vaatetusyritysten panostus eettisempään vaatetuotantoon vaihtelee, mutta yleisesti ottaen se on hyvin vähäistä. Tämä heijastuu suoraan vaatteiden myyjien tietoihin heidän myymiensä vaatteiden alkuperästä.
Vaatteiden halpatuotantoon liittyy useita vakavia eettisiä ongelmia, joiden ratkaisemiseksi tarvitaan sitovaa ja päättäväistä toimintaa koko vaatetusalalla. Tutkimusta on mahdollista soveltaa suunniteltaessa uudenlaista, kuluttajille suunnattua eettisen vaatteen sertifikaattia. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää myös alan koulutuksessa, joka osaltaan voi vaikuttaa vaatetustuotannon kehittämiseen eettisempään suuntaan. Alan yritykset voivat hyödyntää tutkimusta kehittäessään toimintansa eettisyyttä.
Lisäksi työssä tutkittiin, kuinka paljon kuluttajien on mahdollista saada tietoa suomalaisten vaatetusliikkeiden myymälähenkilökunnalta sen myymien vaatteiden alkuperästä. Työssä esitellään myös eettisten ongelmien valvontaan kehitettyjä standardeja ja ohjeistuksia.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksenä sekä mystery shopping -menetelmää soveltaen. Tutkimuksen mukaan suomalaisten vaatetusyritysten panostus eettisempään vaatetuotantoon vaihtelee, mutta yleisesti ottaen se on hyvin vähäistä. Tämä heijastuu suoraan vaatteiden myyjien tietoihin heidän myymiensä vaatteiden alkuperästä.
Vaatteiden halpatuotantoon liittyy useita vakavia eettisiä ongelmia, joiden ratkaisemiseksi tarvitaan sitovaa ja päättäväistä toimintaa koko vaatetusalalla. Tutkimusta on mahdollista soveltaa suunniteltaessa uudenlaista, kuluttajille suunnattua eettisen vaatteen sertifikaattia. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää myös alan koulutuksessa, joka osaltaan voi vaikuttaa vaatetustuotannon kehittämiseen eettisempään suuntaan. Alan yritykset voivat hyödyntää tutkimusta kehittäessään toimintansa eettisyyttä.