Monikulttuurinen osaaminen sairaanhoitajakoulutuksessa - Monikulttuurinen hoitotyö -opintojakson suunnittelu
Sorsa, Emmi; Ritamäki, Miia; Karhu, Anu-Kaisa (2010)
Sorsa, Emmi
Ritamäki, Miia
Karhu, Anu-Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214930
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anu Karhu, Miia Ritamäki ja Emmi Sorsa
Monikulttuurinen osaaminen sairaanhoitajakoulutuksessa – Monikulttuurinen hoitotyö -opintojakson suunnittelu 40 sivua, 3 liitettä
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Sosiaali- ja terveysala, hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja AMK
Ohjaaja: lehtori Riitta Kalpio Saimaan ammattikorkeakoulu
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehtyä monikulttuuriseen osaamiseen sai-raanhoitajan koulutuksessa ja suunnitella sen pohjalta opintojakso. Lähtökohtina hyvän monikulttuurisen hoitotyön toteuttamiseen ovat kulttuurien erilaisuuden tuntemus ja toisen ihmisen kulttuuriin liittyvien ominaispiirteiden kunnioittaminen. Tavoitteena oli kehittää hoitotyön koulutusohjelman kulttuurista näkökulmaa. Kansainvälinen hoitotyö on tulevaisuutta, jota kirjoittajat muokkaavat ennakkoluu-lottomasti.
Tutkimustehtävänä oli laatia Saimaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveys-alan yksikön hoitotyön koulutusohjelmaan opintojakso, jossa opiskelija perehtyy monikulttuurisuuteen hoitotyössä. Toisena tutkimustehtävä oli kuvata Kaakkois-Suomen suurimpia etnisiä ryhmiä, joita ovat venäläiset, romanit ja muslimit.
Opinnäytetyö toteutettiin näyttöön perustuvana toimintana. Näyttöön perustuva hoitotyö tarkoittaa parhaan ajan tasalla olevan tiedon huolellista arviointia ja har-kittua käyttöä yksittäisen potilaan, potilasryhmien tai koko väestön hoitoa koske-vassa päätöksenteossa ja hoitotoiminnassa. Tietoa haettiin eri lähteistä ja lisäksi kirjoittajat saivat asiantuntija-apua Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin maa-hanmuuttopalvelusta.
Lisääntyvä kansainvälistyminen ja yhteiskunnan monikulttuuristuminen tuovat sosiaali- ja terveysalalle uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Koska ammattikor-keakoulut voivat tuottaa itse omat opetussuunnitelmansa, niillä on myös mahdol-lisuus reagoida muuttuviin työelämän tarpeisiin. Nyt suunniteltu kahden opintopis-teen opintojakso on nimeltään Monikulttuurinen hoitotyö. Kohderyhmäksi valittiin ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Opintojakson tavoitteet ja sisältö muodostui osittain opinnäytetyön keskeisimmistä aihealueista.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää eri kulttuuritaustaisten omia kokemuksia potilaan ja työntekijän näkökulmasta. Tarkoituksena olisi selvittää, millaista pal-velua eri kulttuuritaustaiset henkilöt saavat asiakkaina ja miten heidät otetaan vastaan työntekijöinä.
Anu Karhu, Miia Ritamäki ja Emmi Sorsa
Monikulttuurinen osaaminen sairaanhoitajakoulutuksessa – Monikulttuurinen hoitotyö -opintojakson suunnittelu 40 sivua, 3 liitettä
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Sosiaali- ja terveysala, hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja AMK
Ohjaaja: lehtori Riitta Kalpio Saimaan ammattikorkeakoulu
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehtyä monikulttuuriseen osaamiseen sai-raanhoitajan koulutuksessa ja suunnitella sen pohjalta opintojakso. Lähtökohtina hyvän monikulttuurisen hoitotyön toteuttamiseen ovat kulttuurien erilaisuuden tuntemus ja toisen ihmisen kulttuuriin liittyvien ominaispiirteiden kunnioittaminen. Tavoitteena oli kehittää hoitotyön koulutusohjelman kulttuurista näkökulmaa. Kansainvälinen hoitotyö on tulevaisuutta, jota kirjoittajat muokkaavat ennakkoluu-lottomasti.
Tutkimustehtävänä oli laatia Saimaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveys-alan yksikön hoitotyön koulutusohjelmaan opintojakso, jossa opiskelija perehtyy monikulttuurisuuteen hoitotyössä. Toisena tutkimustehtävä oli kuvata Kaakkois-Suomen suurimpia etnisiä ryhmiä, joita ovat venäläiset, romanit ja muslimit.
Opinnäytetyö toteutettiin näyttöön perustuvana toimintana. Näyttöön perustuva hoitotyö tarkoittaa parhaan ajan tasalla olevan tiedon huolellista arviointia ja har-kittua käyttöä yksittäisen potilaan, potilasryhmien tai koko väestön hoitoa koske-vassa päätöksenteossa ja hoitotoiminnassa. Tietoa haettiin eri lähteistä ja lisäksi kirjoittajat saivat asiantuntija-apua Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin maa-hanmuuttopalvelusta.
Lisääntyvä kansainvälistyminen ja yhteiskunnan monikulttuuristuminen tuovat sosiaali- ja terveysalalle uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Koska ammattikor-keakoulut voivat tuottaa itse omat opetussuunnitelmansa, niillä on myös mahdol-lisuus reagoida muuttuviin työelämän tarpeisiin. Nyt suunniteltu kahden opintopis-teen opintojakso on nimeltään Monikulttuurinen hoitotyö. Kohderyhmäksi valittiin ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Opintojakson tavoitteet ja sisältö muodostui osittain opinnäytetyön keskeisimmistä aihealueista.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää eri kulttuuritaustaisten omia kokemuksia potilaan ja työntekijän näkökulmasta. Tarkoituksena olisi selvittää, millaista pal-velua eri kulttuuritaustaiset henkilöt saavat asiakkaina ja miten heidät otetaan vastaan työntekijöinä.