Musiikkimuisti : Ulkoaoppiminen soittajan haasteena
Sidorova, Olga (2010)
Sidorova, Olga
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216931
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tutkia musiikkimuistia ja ulkoaoppimista. Oman muusikkouteni ja opettajuuteni myötä musiikkiteosten opiskelu ensikuulemasta ja -näkemästä lähtien aina ulkoaoppimiseen asti on ollut keskeisenä lähtökohtana työni aiheen syntymiselle. Esitän erilaisia kehittämistapoja opettaa tehokkaammin oppilaita oppimaan ulkoa.
Käsittelen muistia ja muistitapahtumaa selvittääkseni jokaisen yksilön muistin toimintaa. Muistin toiminta koostuu asioiden tallentamisesta, säilyttämisestä, mieleen palauttamisesta ja tunnistamisesta sekä unohtamisesta. Yleistä muistin toimintaa tarkemmin käsittelen työni pääaihetta eli musiikkimuistia, johon sisältyy muun muassa kuulo-, liike-, ajatus- ja näkömuisti.
Musiikin ulkoasoittaminen on jo pitkään ollut yksi muusikon työn haaste, ja tähän mennessä aihetta on tutkittu varsin kattavasti. Siitä huolimatta musiikkimuistiin liittyvät ongelmat herättävät nykyäänkin aina uusia kysymyksiä – ilman vastauksia. Käsittelen musiikkiteoksen työstämisen eri vaiheita, joiden tarkoituksena on saattaa teos esitettävään kuntoon. Työstämisen vaiheiden päämääränä on myös kehittää musiikkimuistia ja oppia muistamaan teos ulkoa.
Opinnäytetyössäni pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: mikä ovat muisti ja musiikkimuisti, ja miten ne toimivat? Mitkä ovat tehokkaimmat menetelmät musiikkiteoksen ulkoaoppimisessa ja musiikkimuistin kehittämisessä ehdotettavaksi muusikoille ja opettajille, jotka tarvitsevat näitä taitoja ammatissaan?
Käsittelen muistia ja muistitapahtumaa selvittääkseni jokaisen yksilön muistin toimintaa. Muistin toiminta koostuu asioiden tallentamisesta, säilyttämisestä, mieleen palauttamisesta ja tunnistamisesta sekä unohtamisesta. Yleistä muistin toimintaa tarkemmin käsittelen työni pääaihetta eli musiikkimuistia, johon sisältyy muun muassa kuulo-, liike-, ajatus- ja näkömuisti.
Musiikin ulkoasoittaminen on jo pitkään ollut yksi muusikon työn haaste, ja tähän mennessä aihetta on tutkittu varsin kattavasti. Siitä huolimatta musiikkimuistiin liittyvät ongelmat herättävät nykyäänkin aina uusia kysymyksiä – ilman vastauksia. Käsittelen musiikkiteoksen työstämisen eri vaiheita, joiden tarkoituksena on saattaa teos esitettävään kuntoon. Työstämisen vaiheiden päämääränä on myös kehittää musiikkimuistia ja oppia muistamaan teos ulkoa.
Opinnäytetyössäni pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: mikä ovat muisti ja musiikkimuisti, ja miten ne toimivat? Mitkä ovat tehokkaimmat menetelmät musiikkiteoksen ulkoaoppimisessa ja musiikkimuistin kehittämisessä ehdotettavaksi muusikoille ja opettajille, jotka tarvitsevat näitä taitoja ammatissaan?