Reklmaatioiden ja asiakasvalitusten käsittely UK Koskimiehessä
Saira, Simo (2010)
Saira, Simo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717214
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää lappeenrantalaisen urheilu- ja vapaa-ajan tavara-talo UK Koskimiehen reklamaatioiden ja asiakasvalitusten käsittelyn nykytilan-netta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää mahdollisia ongelmakohtia ja pohtia kehittämisehdotuksia ja -mahdollisuuksia tulevaisuutta silmälläpitäen.
Kirjallisuusosio jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrottiin lyhyesti kuluttajankauppaa koskevasta lainsäädännöstä ja kuluttajansuojasta. Kirjallisuusosion jälkimmäinen puolisko puolestaan käsitteli reklamaatioita ja asiakasvalituksia käsitteinä, mikä on niiden merkitys yrityksille, kuinka asiakas toimii tyytymättömänä ja kuinka valitus- ja reklamaatiotilanteisiin tulisi yrityksessä ja asiakaspalvelun tasolla reagoida.
Empiriaosion tarkoituksena oli yrityksen urheiluosaston vastaavia myyjiä haas-tattelemalla saada kuva reklamaatioiden ja asiakasvalitusten käsittelyn nykyti-lanteesta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joiden rungot pohjautuivat kirjallisuusosion teorioihin ja yrityksen tarpeisiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä reklamaatioiden ja asiakasvalitusten käsittelyn nykytilanteen olevan kunnossa. Erityisesti asiakkaiden näkökulmasta käsittely hoidetaan pääosin hyvin, mutta itse prosessia ja toimintatapoja yrityksen sisällä on mahdollista edelleen tehostaa ja helpottaa, mm. kassajärjestelmän kehittämisellä ja erityisten reklamaatiovastaavien nimeämisellä.
Kirjallisuusosio jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrottiin lyhyesti kuluttajankauppaa koskevasta lainsäädännöstä ja kuluttajansuojasta. Kirjallisuusosion jälkimmäinen puolisko puolestaan käsitteli reklamaatioita ja asiakasvalituksia käsitteinä, mikä on niiden merkitys yrityksille, kuinka asiakas toimii tyytymättömänä ja kuinka valitus- ja reklamaatiotilanteisiin tulisi yrityksessä ja asiakaspalvelun tasolla reagoida.
Empiriaosion tarkoituksena oli yrityksen urheiluosaston vastaavia myyjiä haas-tattelemalla saada kuva reklamaatioiden ja asiakasvalitusten käsittelyn nykyti-lanteesta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joiden rungot pohjautuivat kirjallisuusosion teorioihin ja yrityksen tarpeisiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä reklamaatioiden ja asiakasvalitusten käsittelyn nykytilanteen olevan kunnossa. Erityisesti asiakkaiden näkökulmasta käsittely hoidetaan pääosin hyvin, mutta itse prosessia ja toimintatapoja yrityksen sisällä on mahdollista edelleen tehostaa ja helpottaa, mm. kassajärjestelmän kehittämisellä ja erityisten reklamaatiovastaavien nimeämisellä.